‘2014 prima jaar voor tv-reclame’

De uitgaven aan televisiereclame hebben zich het afgelopen jaar goed hersteld. In 2014 werd netto 964 miljoen euro aan tv-reclame uitgegeven, een stijging van 3,3 procent. Er werd 850 miljoen uitgegeven aan spot (daadwerkelijke tv-reclame) en 114 miljoen aan non-spot zoals billboards, product-placement en programmasponsoring. SPOT, het Nederlandse marketingcentrum voor televisiereclame, maakt melding van de positieve ontwikkeling in de dinsdag gepubliceerde jaarcijfers. SPOT verwacht, met het oog op een aantrekkende Nederlandse economie, dat de televisiebestedingen in dit jaar met nog eens 2 tot 3 procent zullen toenemen. Opvallende groeicijfers werden behaald in advertenties op online video platforms. Hoewel het aandeel met 21 miljoen euro nog bescheiden is, gaat het in praktische zin om een explosieve groei over 2014 van maar liefst 70 procent. Overigens trekt ook de markt voor radioreclame weer aan: de netto-uitgaven daar stegen met 2,8 procent naar 233 miljoen euro. Meer bij SPOT
Praat mee