Ziggo beëindigt privacyovertredingen
Na onderzoek van het College bescherming persoonsgegevens (CBP) heeft Ziggo overtredingen van de Wet bescherming persoonsgegevens beëindigd. Het CBP constateerde dat Ziggo zijn klanten onvoldoende informeerde en geen toestemming vroeg voor het verzamelen en gebruiken van persoonsgegevens over tv-kijkgedrag. Ziggo keek zonder toestemming mee met het tv-kijkgedrag van een deel van zijn klanten, om zo kijkcijferanalyses te maken. Nu worden de gegevens op het apparaat van de tv-kijker geanonimiseerd, waardoor het kijkgedrag niet meer naar individuele personen te herleiden zijn. Daarnaast gebruikte Ziggo gegevens over het kijken naar films om persoonlijke kijkaanbiedingen te doen. Bij de klanten was niet bekend dat er een interesseprofiel werd opgesteld op basis van iemands on demand-kijkgedrag. Ook deze overtredingen zijn beëindigd. Het bedrijf vraagt nu toestemming en geeft duidelijk aan wat die toestemming inhoudt. Het CBP stelde ook vast dat Ziggo ten minste eenmaal gegevens over los bestelde sportuitzendingen gebruikte voor gerichte direct marketing. Ook op dit gebied werden klanten niet geïnformeerd of om toestemming gevraagd.
Praat mee