word studentlid

— dinsdag 13 maart 2018, 17:23 | 0 reacties, praat mee

Zes aanbevelingen voor afgestemd mediabeleid Nederland en Vlaanderen

Zes aanbevelingen voor afgestemd mediabeleid Nederland en Vlaanderen

Volgens een recent verschenen rapport hebben Nederlandse en Vlaamse media veel te winnen wanneer ze inniger gaan samenwerken. Onderzoekers doen zes aanbevelingen hoe zo'n verbond zou kunnen helpen, nu inkomsten uit reclame en abonnementen afnemen, de druk van grote internetspelers oploopt en de overheid slechts beperkt kan of wil bijspringen. Laatste wijziging: 13 maart 2018, 17:26

Het voor het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek opgestelde rapport Eén taal, meer stemmen: Journalistiek, innovatie en samenwerking in Nederland en Vlaanderen stelt dat overheden terughoudend zijn in het steunen en sturen van media. Tegelijk hebben media het zwaar: zo gaat de daling van reclame-inkomsten rond traditionele televisie in Europa nergens harder onderuit gaat dan in Nederland.

De aanbevelingen lopen uiteen van een ‘geharmoniseerde’ permanente en onafhankelijke media monitoring, dat als basis moet dienen voor ‘doelgericht mediabeleid’. Praktische steun van de overheid zou zich vooral moeten richten op de journalistieke infrastructuur en het stimuleren van innovatie. Er zou een Vlaams Stimuleringsfonds voor de Journalistiek moeten komen, dat samenwerkt met de Nederlandse evenknie.

Journalistieke organisaties moeten samenwerken in het ontwikkelen van algoritmen en kunstmatige intelligentie binnen een redactionele context, als tegendruk voor grote internetpartijen. Het zou als bijkomend voordeel ‘brontransparantie’ en het bestrijden van nepnieuws hebben.

De onderzoekers pleiten voor meer overleg tussen beleidsmakers en een beter afgestemd mediabeleid in Nederland en Vlaanderen. Er zouden verder fors meer beurzen moeten komen voor kennisdeling, uitwisseling en stages tussen de landen.

De moeizame situatie voor media resulteert volgens de onderzoekers gelukkig niet in een afgenomen vertrouwen in de journalistiek: “Met name Nederland scoort hoog op de internationale ladder van vertrouwen in de journalistiek: van de 65 onderzochte landen staat Nederland op de vijfde plaats. In Vlaanderen ligt het vertrouwen iets lager, maar is het nog altijd op orde: Vlaanderen staat op de dertiende plaats”, aldus de onderzoekers.

Nederlandse en Vlaamse media delen een klein taalgebied en zien zich geconfronteerd met dezelfde internationale uitdagingen. Een samenwerking zoals mediapartners in Noorwegen, Zweden, Denemarken, IJsland en Finland zijn aangegaan zou de kleine landen weerbaarder kunnen maken.

Zie Eén taal, meer stemmen: Journalistiek, innovatie en samenwerking in Nederland en Vlaanderen [.pdf] | Website Een Taal, Meer Stemmen

Bekijk meer van

Vlaanderen Nederland

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.