WNL: regio centraal in berichtgeving

Omroepplatform Spreekbuis interviewde WNL-hoofdredacteur Bert Huisjes over de specifieke journalistiek keuzes die zijn omroep maakt. De nadruk ligt met opzet sterk op de regio. "Regionale krantenlezers zijn onze grootste doelgroep. Wij zitten wel in Amsterdam, maar berichten bij voorkeur over de regio. Daar zitten onze meeste kijkers. In Hilversum interesseert het niemand wat er voorbij Amersfoort gebeurt, dat doen wij bij WNL wel", aldus Huisjes. Eveneens opzet is het gebruik van presentatoren uit de regio, waarbij het voordeel voor WNL is dat "ze niet zwaar gekleurd zijn, dan wanneer ze opgegroeid zouden zijn in de BNN- of VARA-school", stelt Huisjes - die verder zegt dat de omroep 'bekende koppen' simpelweg niet kan betalen. Het zou Huisjes bevallen als in het debat over de publieke omroep wordt gekeken naar de financiering. "Heel slecht aan de publieke omroep is dat je er wel in kan, maar er nooit meer uit kan. Omdat het een subsidieding is." Als omroepen meer ruimte krijgen voor commerciële projecten, kunnen de echt publieke programma's vanuit Den Haag worden gefinancierd, meent Huisjes. Meer bij Spreekbuis
Praat mee