Winst Sanoma in Nederland en België gegroeid

Sanoma heeft dankzij besparingen zijn winst in Nederland en België vergroot. Met de afschrijving op SBS meegerekend draaide het bedrijf fors verlies. De Nederlandse en Belgische tak van het Finse mediaconcern Sanoma hebben het afgelopen kwartaal opnieuw beter gepresteerd dan een jaar eerder. De winst van het Nederlandse en Belgische onderdeel steeg met 15 procent in het tweede kwartaal en ging naar 24,6 miljoen euro, zo blijkt uit de gisteren verschenen kwartaalcijfers.
Niet meegerekend zijn eenmalige verliesposten als gevolg van de verkoop van SBS aan Talpa van John de Mol. Het eerste halfjaar werd daar 286,4 miljoen euro op afgeschreven. Daardoor kwam het totale verlies van Sanoma de eerste helft van dit jaar uit op 372,2 miljoen euro.
Ook de omzet daalde licht, met bijna 2 procent naar 441 miljoen euro. De teruglopende inkomsten werden mede veroorzaakt door televisiereclames die minder opleverden.
De toekomst van het bedrijf staat in het teken staan van krimp en kostenbesparingen. Over de hele linie staan inkomsten van traditionele mediabedrijven onder druk door verschuivingen op de advertentiemarkt en dalende oplagecijfers.
De advertentie-inkomsten daalden dit halfjaar met 5,2 procent naar 275,5 miljoen. Inkomsten uit abonnementen en losse verkoop daalden ook - met 3 procent naar 265,5 miljoen euro.
Meer bij fd. en NRC
Praat mee