— donderdag 11 oktober 2012, 09:38 | 5 reacties, praat mee

“Wegener-kranten geen handelswaar”

De zogeheten Wegener waakhonden, een groep waarin vertegenwoordigers van alle Wegener-krantenredacties zitten die onderling informatie uitwisselen, hebben een stevige verklaring opgesteld over de dreigende verkoop en opsplitsing van Wegener, waar Villamedia eerder over berichtte. De gezamenlijke redactieraden en redactiecommissies van De Stentor, Brabants Dagblad, Twentsche Courant Tubantia, Eindhovens Dagblad, BNDe Stem, De Gelderlander en de centrale redactie van Wegener maken zich grote zorgen over de naderende verkoop van het Wegenerconcern aan de hoogste bieders. De jaren van afbraakbeleid en bezuinigingen om schulden af te betalen moet stoppen, zo stellen de waakhonden.

De verklaring moet dan ook worden gezien als een waarschuwing aan de kandidaat-kopers om de journalistiek in de regio niet verder uit te kleden “Kandidaat-kopers en aspirant-eigenaren die momenteel met Mecom en de Rabobank aan het onderhandelen zijn over onze toekomst, dienen zich te realiseren dat de redacties zich niet opnieuw als handelswaar zullen laten gebruiken.

Zij moeten beseffen dat wat zij kopen vooral sociaal kapitaal is. Dat zijn de medewerkers in alle geledingen van de uitgeverijen die zich tegen de verdrukking in inzetten voor onze mooie kranten. Die worden nog steeds door velen gelezen en zijn van grote betekenis voor de lokale en regionale democratie en voor de sociaal-culturele traditie waarmee zij verbonden zijn.

Wij komen ook op voor de belangen van onze collega’s, die jaar na jaar steeds meer werk met steeds minder menskracht zijn gaan verrichten. Het behoud van hun werkgelegenheid is van vitaal belang voor het behoud van de journalistieke infrastructuur in de regio en weegt voor ons uitermate zwaar. Zonder de redacties geen multimediale kranten!”

De waakhonden bieden wel aan om met aspirant-kopers om de tafel te gaan zitten om over dit onderwerp met ze in gesprek te gaan “om onze regionale kranten structureel en op een sociale manier overeind te houden”.

 

Bekijk meer van

Wegener Mecom

Praat mee

5 reacties

Elmar Veerman, 11 oktober 2012, 10:34

Natuurlijk zijn kranten wel gewoon handelswaar. Dat is precies het probleem. Journalistiek als puur commerciële sector, dat gaat niet samen met een goed functionerende democratie. Zeker niet in het internettijdperk. Mogelijke oplossing: het omroepmodel ook toepassen op kranten. Subsidie dus.

Paul Disco, 11 oktober 2012, 13:59

@Elmar

Waarom zouden mensen die nauwelijks geld hebben meebetalen aan de krant van een ander? Het is nog sterker, als mensen steeds minder kranten lezen, gaat een subsidie ook niet helpen.

Ik denk dat het idee van een lezersvereniging wel haalbaar en transparant is. Er verandert dan namelijk bijna niks, behalve dan dat je niet een paar miljoen wegsluist naar aandeelhouders, maar dat bedrag kunt investeren in journalistieke innovatie. Dus beter product, dus langere levenscyclus.

Overigens denk ik dat de Wegener waakhonden een beetje laat aanslaan voor een waakhond. De pap is al gemorst. Ik zou niet weten wat redacteuren in concreto kunnen doen tegen een overname waarbij er fors bezuinigd wordt. Als ze echt tegen ‘afbraakbeleid’ in actie wilden komen, hadden ze dat natuurlijk allang onder Mecom kunnen doen.
Bovendien, andere dagbladuitgevers bezuinigen ook fors, dus misschien spelen externe omstandigheden een rol?

Bob Lagaaij, 11 oktober 2012, 16:52

Een even begrijpelijke als verdrietige verklaring.
En - wees eerlijk - ‘‘onze mooie kranten’’ hebben bij Wegenerverband en onder de vlag van Mecon in de loop der jaren veel van hun karakteristieke schoonheid verloren.

Bob Lagaaij, 11 oktober 2012, 16:53

Corr: ,,bij Wegenerverband’’ = ,,bij Wegener’‘.

J.C. Roodenburg, 12 oktober 2012, 12:03

Sinds VNU zijn de kranten al handelswaar geworden. Ik vrees dat de volgende uitgever weer met dagbladen de populariteitsprijs wil winnen. Met allerlei nevenactiviteiten zoals de verkoop van wijnen. Tijd om ook het belang van regionale kwaliteitsjournalistiek in te zien. Desnoods met een prijsverhoging voor de (digitale) abonnementen. Normale winsten, 6 tot 8 % van de investeringen, zijn geen probleem. Tegen kwaliteitskranten kan nog geen enkele internetsite op.

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.