2009: weer daling overnames mediasector
De internationale kredietcrisis en recessie laten hun sporen achter in de Europese mediasector. Het aantal overnames en fusies daalde voor het tweede jaar op rij. Dat blijkt uit het achtste rapport ‘Media M&A Insight’ van accountantsbureau PricewaterhouseCoopers (PwC). In 2009 waren er slechts 90 overnames, een daling van 33 procent ten opzichte van 2008, toen er 135 transacties werden gemeld. De totale waarde van de transacties bedroeg in 2009 6,3 miljard euro. Dat is een daling van maar liefst 63 procent ten opzichte van een jaar eerder, toen de totale waarde van alle overnames en fusies 17,1 miljard euro bereikte. In 2007 kwam het overnamebedrag nog uit op 50 miljard euro met 178 transacties. Toch is er volgens PwC reden voor optimisme voor 2010: het aantal overnames nam in de tweede helft van 2009 licht toe. Van de 90 overnames en fusies betrof 42 procent televisiebedrijven. Uitgeverijen waren een goede tweede met 40 procent, gevolgd door marketingbedrijven met 18 procent.
Praat mee
1 reactie
Mark Merks, 21 januari 2010, 22:10
Waarom is de stijging van het aantal fusies reden voor optimisme? Dat PwC en de zakelijke sector daar baat bij hebben begrijp ik, maar ik zie niet waar het per definitie voordelig is voor de journalistiek.