banner anp

— donderdag 21 november 2013, 16:29

‘We kweken een gevoel’

Acht studenten van de School voor Journalistiek in Utrecht maakten de afgelopen maanden een schaduw-Villamedia. Een selectie van hun artikelen verschijnt de komende weken op villamedia.nl ‘Waar de lokale journalistiek verdwijnt, nemen de burgers het over,’ zegt journalist Jeroen Smit in de Teleac documentaire Iedereen Journalist. De lokale omroepen zijn afhankelijk van vrijwilligers, maar hoe gaan deze mensen te werk en wat voor producties maken ze? Cees van de Bovenkamp van Omroep Zuidplas vertelt gepassioneerd over zijn nieuwste project: hij maakt een serie over bewoners uit de gemeente Zuidplas, een fusiegemeente die een bijzondere passie hebben: een molenaar, een lichamelijk gehandicapte rij-instructeur die andere gehandicapten helpt bij het halen van hun rijbewijs, een kweker van bonsaiboompjes, een weerman en een talenspecialist die voor zijn hobby met een oude tram door Rotterdam rijdt.

‘Het is leuk om bijzondere mensen te interviewen en ik hoef niet één euro te betalen om mee te rijden met het trammetje,’ lacht Cees.

De omroep waarbij Cees werkt, maakt het lokale nieuws van de gemeente Zuidplas, een samengestelde gemeente in Zuid-Holland die bestaat uit de dorpen Moordrecht, Moerkapelle, Zevenhuizen, Oud Verlaat en Nieuwerkerk aan den IJssel. ‘Onze kijkers willen vooral zien wat er in hun eigen achtertuin gebeurt. Een straat verder vinden ze al minder interessant, een wijk verder nog minder en een ander dorp al helemaal niet. Zelf kom ik uit Nieuwerkerk, maar ik probeer mijn werk voor iedereen interessant te maken door bijvoorbeeld de mensen die ik voor het nieuwe project interview zelf de volgende persoon te laten aanwijzen, maar dan wel uit een ander dorp.’

Cees is zelfstandig ondernemer en ontwikkelt websites voor bedrijven. ‘De mensen hier kennen me en ze weten dat ik videoreportages maak voor Omroep Zuidplas, maar ze kijken echt niet anders tegen me aan. Ik behandel iedereen netjes. Als ze domme dingen zeggen is dat natuurlijk op eigen risico, maar ik laat er ook weleens wat uit als mensen daarom vragen. Mensen verspreken zich weleens.’

‘Wij werken bij onze omroep met twintig mensen. Dat zijn allemaal vrijwilligers. Hieronder zijn ook een aantal studenten die vlieguren willen maken. We communiceren via whatsapp en een intranet document. Het komt voor dat niemand van ons tijd heeft voor een bepaald onderwerp. Zo werd er een paar maanden geleden een bom uit de tweede wereldoorlog ontmanteld in Moerkapelle, maar kon er niemand heen vanwege een gebrek aan tijd.’

Toch heeft Cees ook onverwachte voordelen ervaren bij een kleine lokale omroep. ‘Bij onze omroep hebben we maar twee professionele camera’s, dus ik film ook vaak met een kleine handycam. Dan merk je wel dat mensen vergeten dat ze gefilmd worden en dan zijn ze veel spontaner als je ze interviewt.’

Cees vertelt over één van zijn successen: ‘De gemeente wilde de blauwe vuilniszakken van een euro, waar zestig liter inging, vervangen door vuilniszakken van tachtig liter, maar de prijs ging dan wel omhoog naar 1,25 euro. Toen ben ik aan de slag gegaan met water om te kijken of er daadwerkelijk wel tachtig liter inging. Dat bleek dus niet het geval. Door mijn filmpje zijn de nieuwe vuilniszakken er wel gekomen, maar kosten ze gewoon nog een euro.’

De grootste successen van Cees zijn echter niet alleen de reportages die hij maakt. De gemeente waar hij voor werkt bestaat uit verschillende dorpen. ‘Op onze website hebben we een community. Er ontstaan discussies naar aanleiding van het nieuws. Onze website wordt druk bezocht en de mensen posten zelf. Ze worden er zo bij betrokken en er ontstaat een saamhorigheid die er voorheen niet was. Wat wij doen is een Zuidplas-gevoel kweken.’

In deze serie verscheen eerder:
-versterk je merk met een app door Renske Derkx

Bekijk meer van

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.