— maandag 10 mei 2021, 08:01 | 4 reacties, praat mee

Wat te doen met de boze betweter?

Vergeleken met bedreigingen of de racistische bagger die sommige journalisten over zich uitgestort krijgen zijn ‘goedbedoelde’ reacties van boze lezers klein bier. Maar ze tellen wel op. Freelance journalist Nick Kivits is de mailtjes met gefrustreerde sneren erin helemaal zat.

Praat mee

4 reacties

Eduard Bekker, 10 mei 2021, 10:00

Een bekende columniste reageert in dergelijke gevallen niet op de aantijging, maar wijst de boosreaguurder slechts op de spelfouten in zijn of haar tweet. Die zijn er meestal te over in die hersenloos neergekwakte reacties.

Johan Th. Bos, 10 mei 2021, 13:10

Ben lid van NVJ maar krijg de melding dat mijn proefabonnement is verlopen, Heb ik nooit gehad, maar ik kwam er ook niet op, hoewel dat zou moeten kunnen als NVJ-lid. Nou ja, ik heb de gedrukte versie.

Pål Jansen, 10 mei 2021, 18:34

@Nick, ja, die haat-liefde verhouding met publiek… het blijft een spanningsveld. Ik probeer altijd zelf te denken: wat iemand ook zegt, diegene doet dit altijd uit een bepaalde betrokkenheid en dat is positief. Overigens wat best wel interessant is: communityspecialisten adviseren dikwijls om je te richten op publiek dat bereid is constructief te reageren. Dat maakt het voor jezelf leuker en wie weet levert het ook nog inzichten op voor volgende artikelen. Oftewel: verleg de focus naar de bijdragen waar je energie en kennis van krijgt. Dat is iets anders dan onverschillig staan tegenover ‘kritiek’: je staat dan juist open voor kritiek, maar wel kritiek die jou en jouw werkzaamheden vooruit helpen. Dat is voor alle lezers uiteindelijk ook het meest wenselijk.
Dit alles betekent overigens niet dat de berichten waar jij het over hebt, niet kunnen raken. Dit artikel lijkt me dan ook nuttig om eens de belevingswereld van de journalist over te brengen en begrip te kweken over hoe journalisten worden aangesproken. Ik heb soms wel het gevoel dat vakbroeders de neiging hebben om (veel?) energie te steken in reageerders die het journalistieke werk alleen maar afzeiken of zich richten op de journalist zelf als ‘waardeloze verslaggever’. Om toch sportief te blijven en te luisteren naar kritiek (misschien vergis ik me over overschat ik dat sentiment). Nobel denk ik dan, maar stel, iemand loopt op je af en stelt dat je werk waardeloos is, zou je dat een normale manier vinden waarop je een gesprek met de ander aanknoopt? Waarom zou je op basis daarvan een gesprek willen starten? Stel je voor: ik loop naar de bakker van wie ik ooit een brood heb gekocht dat ik achteraf gezien niet lekker vond. En ik stap op hem af om die persoon eens te melden dat hij een waardeloze bakker is, niet eens begrijpt wat wholefoodgranequinoaproteïne is (alle andere mensen snappen mij direct!), zijn brood waardeloos is en ik het beter kan? Ik verwacht dan echt geen luisterend oor, maar eerder een baquette tegen mijn harsens.

Nick Kivits, 13 mei 2021, 10:21

Hele waardevolle toevoeging Pål, dankjewel. Al zie ik nu wel overal rondvliegende baguettes ;-)

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.