Verkiezingsmanipulatie via Facebook is nog steeds appeltje-eitje, volgens Bits of Freedom

Met een paar klikken vanuit het buitenland via Facebook de verkiezingen beïnvloeden? Het zou niet meer zo makkelijk moeten zijn. Facebooks hoofd beleid voor Nederland Edo Haveman verzekerde de Tweede Kamer, waar hij vorige week te gast was, dat er maatregelen getroffen waren rondom politieke advertenties. Zo zou je alleen nog maar politiek kunnen adverteren in het land waar je woont. Bits of Freedom, een organisatie die opkomt voor online privacy en internetvrijheid in Nederland, nam de proef op de som en kwam tot een hele andere conclusie.
De organisatie probeerde om vanuit Duitsland te adverteren in Nederland. Onderzoekers uploadden een bekende politieke meme en betaalden om deze onder de aandacht te brengen van Nederlandse kiezers. Daarbij rekenden ze af met een Duits rekeningnummer. Daarbij ondervonden ze geen enkele belemmering. Andersom stuitten ze ook niet op problemen. Vanuit Nederland werd een Duitse politieke boodschap geüpload om Duitse kiezers te vinden met interesses in specifieke Duitse politieke partijen. ‘Facebook deed daarbij zelfs de suggestie om mensen te targetten die geïnteresseerd zijn in “nationalisme”, laat Bits of Freedom weten.
Evelyn Austin, onderzoeker bij Bits of Freedom: ‘Facebook is niet een bedrijf dat af en toe een foutje maakt. Het bedrijf laat keer op keer zien geen moer te geven om onze democratie, vrijheid van meningsuiting en privacy. Het wordt tijd dat de Tweede Kamer harder optreedt tegen de dominantie van deze Amerikaanse multinational. De Kamer is aan zet.’
Facebook laat in een reactie aan Nieuwsuur weten dat ze het goed vinden dat Bits of Freedom dit aankaart. ‘Het geeft ons de gelegenheid om Facebook’s nieuwe maatregelen, die als doel hebben de integriteit van verkiezingen in Nederland en daarbuiten te beschermen, te kunnen optimaliseren. Zoals we in onze aankondiging van deze maatregelen benadrukken: we zullen misbruik niet helemaal kunnen voorkomen.
Praat mee