Bijeenkomst vakbladen: alles online
Van weekritme naar feed, van magazineredactie naar nieuwsredactie. Dat is de toekomst van de vakbladen. Dat vinden de meeste deelnemers aan het NVJ-debat over vakbladen en internet, dat op 13 november in Amsterdam werd gehouden.
Vakbladen zullen hun activiteiten in de toekomst steeds meer naar het internet verschuiven. De tijd is voorbij dat de printredacteur internet ‘er een beetje bij doet’, en uiteindelijk zal alle content online moeten. De meeste deelnemers aan de discussie zijn al zo ver. Nieuws vasthouden? Dat is niet meer van deze tijd. Al zijn alle aanwezigen het er wel over eens dat print niet zal verdwijnen. Een blad doet het nog altijd beter ‘in bad, in bed en op de wc’.
Alex Beishuizen, hoofdredacteur van Computable, loopt voorop in de trend. ‘Computable is nu een online-titel. We hebben alleen nog maar internetredacteuren, print is een bijproduct geworden.’ Het blad is desondanks niet afgeschreven: iedere week wordt er een ‘best of’ samengesteld uit de internetberichten. Volgens Beishuizen wordt het blad nog steeds goed gelezen, omdat er weinig overlap is tussen de online- en de printlezers.
Thijs Peters, chef van Z24, een online krant voor financieel nieuws, denkt dat redacteuren veel productiever worden zodra ze over online moeten nadenken. ‘Wanneer je voor een weekblad werkt, geef je jezelf heel veel tijd om over een verhaal na te denken. Wij denken tijdens het schrijven, dan rolt die analyse er vanzelf uit.’
Marcel Henst, nu nog hoofdredacteur van Boerderij, vanaf 15 november hoofdredacteur van Cobouw, bedacht inventieve tools om geld te verdienen met zijn site. Boerderij.nl herbergt het tractorspel, bezoekers kunnen er de boerenmeiden kalender bestellen en met een sms-dienst (sms BIG AAN naar…) kunnen boeren op de hoogte blijven van de actuele quotumprijzen. Henst vindt wel dat niet alles maar gratis moet worden weggegeven. ‘Als redactie moet je zeggen: nieuws is gratis, met een login krijg je meer.’
Leon Bouwman, hoofdredacteur van Adformatie, is de enige van de sprekers die nog niet zo ver is. In het verleden startte Adformatie een community en een webpagina met filmpjes, maar dat mislukte. Ook Adfoblog, dat dreef op user generated content, ging ter ziele: het werd teveel een ‘incrowd babbelhoekje’. Bouwman: ‘Bij ons heeft print nog veel meer status. Mensen vinden het nog steeds interessanter om in het blad te staan, dan op de site. En ja, wij houden wel nieuws vast. Onze lezers verwachten nieuwe dingen in het blad.’ Wel is Adformatie.nl recent gerestyled, en wordt het debat online gestimuleerd. ‘Om de discussie op te starten, zet de redacteur altijd de eerste reactie onder zijn eigen stuk.’
Praat mee