word studentlid

— vrijdag 14 november 2008, 11:25 | 0 reacties, praat mee

Bijeenkomst vakbladen: alles online

Van weekritme naar feed, van magazineredactie naar nieuwsredactie. Dat is de toekomst van de vakbladen. Dat vinden de meeste deelnemers aan het NVJ-debat over vakbladen en internet, dat op 13 november in Amsterdam werd gehouden.

Laatste wijziging: 18 november 2008, 16:11

Vakbladen zullen hun activiteiten in de toekomst steeds meer naar het internet verschuiven. De tijd is voorbij dat de printredacteur internet ‘er een beetje bij doet’, en uiteindelijk zal alle content online moeten. De meeste deelnemers aan de discussie zijn al zo ver. Nieuws vasthouden? Dat is niet meer van deze tijd. Al zijn alle aanwezigen het er wel over eens dat print niet zal verdwijnen. Een blad doet het nog altijd beter ‘in bad, in bed en op de wc’.

Alex Beishuizen, hoofdredacteur van Computable, loopt voorop in de trend. ‘Computable is nu een online-titel. We hebben alleen nog maar internetredacteuren, print is een bijproduct geworden.’ Het blad is desondanks niet afgeschreven: iedere week wordt er een ‘best of’ samengesteld uit de internetberichten. Volgens Beishuizen wordt het blad nog steeds goed gelezen, omdat er weinig overlap is tussen de online- en de printlezers.

Thijs Peters, chef van Z24, een online krant voor financieel nieuws, denkt dat redacteuren veel productiever worden zodra ze over online moeten nadenken. ‘Wanneer je voor een weekblad werkt, geef je jezelf heel veel tijd om over een verhaal na te denken. Wij denken tijdens het schrijven, dan rolt die analyse er vanzelf uit.’

Marcel Henst, nu nog hoofdredacteur van Boerderij, vanaf 15 november hoofdredacteur van Cobouw, bedacht inventieve tools om geld te verdienen met zijn site. Boerderij.nl herbergt het tractorspel, bezoekers kunnen er de boerenmeiden kalender bestellen en met een sms-dienst (sms BIG AAN naar…) kunnen boeren op de hoogte blijven van de actuele quotumprijzen. Henst vindt wel dat niet alles maar gratis moet worden weggegeven. ‘Als redactie moet je zeggen: nieuws is gratis, met een login krijg je meer.’

Leon Bouwman, hoofdredacteur van Adformatie, is de enige van de sprekers die nog niet zo ver is. In het verleden startte Adformatie een community en een webpagina met filmpjes, maar dat mislukte. Ook Adfoblog, dat dreef op user generated content, ging ter ziele: het werd teveel een ‘incrowd babbelhoekje’. Bouwman: ‘Bij ons heeft print nog veel meer status. Mensen vinden het nog steeds interessanter om in het blad te staan, dan op de site. En ja, wij houden wel nieuws vast. Onze lezers verwachten nieuwe dingen in het blad.’ Wel is Adformatie.nl recent gerestyled, en wordt het debat online gestimuleerd. ‘Om de discussie op te starten, zet de redacteur altijd de eerste reactie onder zijn eigen stuk.’

Bekijk meer van

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.