— woensdag 29 mei 2013, 09:20

‘Uitgevers moeten veel innoveren’

Op 12 juni aanstaande zal het bedrijf Mediatest de resultaten van een onderzoek naar betaalde online inhoud in Nederland presenteren. Dat gebeurt tijdens Mediafacts Uitgeverscongres. Aan het onderzoek, dat nog loopt en open staat voor uitgevers, hebben inmiddels ruim honderd uitgevers deelgenomen. Mediatest-directeur Rob Does zegt op basis van eerder onderzoek dat uitgevers vooral kannibalisatie vrezen, het verstoren van bestaande inkomstenstromen. Does: "De afhankelijkheid van bestaande geldstromen maakt dat uitgevers heel voorzichtig zijn in het omarmen van nieuwe modellen, want die gaan nooit hetzelfde opleveren. Maar de huidige modellen lopen een keer ten einde. Uitgevers moeten daarom hun verlies nemen, en vooral veel innoveren en veel dingen uitproberen." Volgens Does zijn er variaties op de klassieke betaalmuur te bedenken, maar ook Spotify-achtige constructies of zelfs kortingsmodellen zoals Groupon. Meer bij Persinnovatie

Bekijk meer van

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.