— dinsdag 6 augustus 2019, 13:42 | 0 reacties, praat mee

Twitter-jas: nieuwer niet altijd beter

De nieuwe vormgeving van Twitter, sinds half juli voor iedereen verplichte kost | Twitter

Sinds half juli heeft Twitter een nieuwe vormgeving uitgerold naar alle gebruikers. Over smaak valt niet te twisten, maar ik vind persoonlijk het nodige af te dingen op dit ontwerp, waar in de desktopversie veel ruimte wordt toegekend aan een menu met enorme letters.

Het lijkt alsof je per ongeluk een mobiele versie hebt opgevraagd. Dat is overigens met opzet. In de oude vormgeving waren die statische menu-items in een horizontale balk verwerkt, zodat de hele breedte van je scherm beschikbaar bleef voor inhoud.

De desktopversie lijkt dus nu meer op de Twitter-app voor mobiele apparaten. Da’s fijn, maar de vormgeving van de oude versie beviel me persoonlijk beter. En dat staat nog los van de hoogst irritante keuze van Twitter om je niet langer een chronologische versie voor te schotelen, maar een tijdlijn waarbinnen een schimmig algoritme bepaalt wat het interessant is.

Goed, de chronologie kun je met een muisklik weer afdwingen, maar na een tijdje valt Twitter weer terug naar de “wij weten het beter”-tijdlijn. Voor journalisten is zo’n ondoorzichtige voorselectie niet acceptabel.

Ik merkte dat ik de Twitter-website begon te vermijden sinds de nieuwe vormgeving werd afgedwongen. Gelukkig is er een truc: door Twitter te vertellen dat je een ouder besturingssysteem en oudere browser gebruikt, krijg je - voorlopig - de oude vormgeving te zien.

Het foppen kan door de zogeheten User Agent aan te passen, een regel waarin de browser aan sites vertelt welke versie het is en daarmee waartoe het in staat is. Je moet daarvoor in de diepe instellingen van je browser duiken. Omdat onder de motorkap van de browser roeren voor de meesten te ingewikkeld is, is er voor browsers Chrome en Firefox gelukkig een simpele open-source extensie met de toepasselijke naam Good Twitter.

De extensie vertelt (alleen) aan domein Twitter.com dat je zogenaamd een oudere browser gebruikt. Alle andere sites blijven dus als vanouds werken. Hopelijk laat Twitter deze achterdeur op een kier, maar naar harde garanties kun je fluiten. Meer bij How To Geek

Bekijk meer van

Twitter

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.