mgm nvj maart

— woensdag 26 augustus 2020, 14:59 | 0 reacties, praat mee

Trend in cookieland: jij wilde opties? Dan krijg je opties.

Trend in cookieland: jij wilde opties? Dan krijg je opties.

We kennen allemaal de verplichte cookie-popup, het goedbedoelde maar inmiddels behoorlijk ontspoorde plan om gebruikers meer controle te geven over wat sites op je computer of telefoon uitspoken. Het internet is een woud aan toestemmingsvensters geworden - en ik zie de laatste tijd nog een ontwikkeling: de overkill. Laatste wijziging: 27 augustus 2020, 12:56

Op veel nationale en internationale sites die ik bezoek zijn de toestemmingsvensters de laatste tijd hypergedetailleerde formulieren geworden, met uitklapbare subpagina’s die ingaan op het type apparaat dat je gebruikt, en marketingvragen aangevuld met specifieke verzoeken rond sociale media en personalisatie.

Soms kun je doorklikken naar lijsten van tientallen (en soms honderden) advertentiepartners. Je kunt daar induiken of, lekker makkelijk, gewoon op de knop drukken waarmee je al die lastige vragen in één keer naar de achtergrond duwt. De meeste formulieren moedigen dat actief aan met zinnetjes als “Ja, prima”, “I’m OK with that”, “Ja, alles accepteren” of een sober “Akkoord”.

Aan de ene kant is het te prijzen dat je gedetailleerd controle krijgt, maar de realist in me denkt dat de meesten van ons helemaal geen zin hebben in een post-doctoraal marketing, enkel de snelle route kiezen en daarmee ongezien met standaardinstellingen akkoord gaan.

Een beetje zoals de End User License Agreement (EULA), de bijbeldikke lijst gebruikersvoorwaarden die aan software hangt: wie leest die nu écht?

Het kan letterlijk lucratief zijn de kleine lettertjes te lezen, ontdekte een Amerikaanse docente vorig jaar: ze won tienduizend dollar toen ze haar verzekeraar mailde na een oproep daartoe in de voorwaarden van haar reisverzekering.

Om zeker te zijn dat ik het me niet allemaal inbeeld, heb ik de kenners van Bits of Freedom maar eens gevraagd of het klopt dat cookieschermen de laatste tijd veel complexer zijn geworden.

“Het kan allemaal een stuk simpeler dan wat we nu tegenkomen. Het kan niet de bedoeling zijn dat je bij elke pagina die je bezoekt langer tijd kwijt bent aan de cookie-instellingen dan dat je tijd doorbrengt op de pagina”, zegt Nadia Benaissa, jurist en beleidsadviseur bij Bits of Freedom.

De AVG schrijft voor dat juist standaardinstellingen zo privacyvriendelijk mogelijk zijn. “We zien dat de standaardinstelling is dat je alle cookies accepteert en als je daar bezwaar tegen hebt, je verder moet klikken om in een doolhof aan mogelijkheden terecht te komen. Dat is eigenlijk de omgekeerde wereld”, aldus Benaissa.

Eind vorig jaar constateerde ook toezichthouder Autoriteit Persoonsgegevens (AP) dat er inderdaad nog het nodige mis is met naleving van de cookieregels. Sites vulden vooraf toestemming in of weigerden toegang tot de site als je voor de koektrommel bedankt.

Veel verdienmodellen zijn momenteel ‘surveillancegebaseerd’, stelt Bits of Freedom, waarbij het internetgedrag van mensen continu gevolgd wordt tot in de meest intieme momenten. Dat ondergraaft vertrouwelijkheid van de communicatie én de integriteit van de gebruikte apparatuur, stelt de organisatie.

Benaissa: “Het vragen om toestemming is prima, maar dan moet het wel voldoen aan de vereisten van de AVG, zoals het zonder dwang kunnen geven van die toestemming - dus geen cookiemuren - en ze moeten in begrijpelijk taal zijn opgesteld. Om betere bescherming te bereiken pleiten we voor privacyvriendelijke standaardinstellingen en betere (naleving van) wetgeving.”

Kortom, voorlopig houdt de overdaad aan opties in het gemiddelde cookievenster nog wel even aan.

Sommige uitgevers werken al geruime tijd aan een systeem voor één landelijke inlog met (hopelijk) gestroomlijnde privacy-opties. De initiatiefnemers zeggen dat gebruikersdata uiteindelijk in betere handen zijn bij Nederlandse bedrijven dan bij grote internationale partijen, die zulke persoonsgegevens volgens hen nu ongezien internationaal verhandelen.

In de woorden van de Zen-master: we zullen zien.

Bekijk meer van

Cookiewetgeving

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.