— woensdag 8 juli 2020, 09:22 | 1 reactie, praat mee

‘Traditionele media genieten voorkeur boven sociale media voor nieuwsconsumptie’

Nederlanders zijn traditionele media (televisie, radio, print en online) meer gaan gebruiken voor het vinden van informatie en consumeren van nieuws, boven sociale media, die meer voor tijdverdrijf worden gebruikt. Dat blijkt uit het gisteren gepresenteerde zogeheten Mediabelevingsonderzoek 2020.

Dat onderzoek, uitgevoerd in opdracht van bvA, Outreach, Magazine Media Associatie en NDP Nieuwsmedia, onderzoekt de kracht van verschillende mediumtypen.

Traditionele media zoals tv en print worden de laatste jaren steeds minder als tijdverdrijf ingezet, aldus het onderzoek. Dagbladen zijn belangrijk voor het verkrijgen van informatie en gaan aan kop waar het betrouwbaarheid en leveren van gesprekstof aangaat.

De opkomst van nieuwssites en apps heeft daar de afgelopen 25 jaar weinig aan veranderd, aldus het onderzoek. Zelfstandige nieuwssites en nieuwsapps zijn wel voor het eerst in deze meting meegenomen. Ze presteren het best wat betreft actualiteit en moeten alleen dagbladen laten voorgaan waar het vertrouwen betreft.

Sociale media voorzien - het mag niet verbazen - in een behoefte voor sociale interactie (contact, delen, weten hoe het met anderen gaat) en empowerment (mening uiten, anderen helpen, beïnvloeden, respect krijgen).

Het onderzoek vroeg deelnemers ook naar hun beleving van reclame. Er is irritatie als reclame media-consumptie onderbreekt (reclame op tv of YouTube) of geen context heeft met wat op dat moment wordt bekeken. Er is meer tolerantie voor reclame buiten de deur of reclame in magazines, waar over de context is nagedacht. Meer bij Magazine Media Associatie

Bekijk meer van

Mediabelevingsonderzoek

Praat mee

1 reactie

GJ de Groot, 8 juli 2020, 18:00

Traditionele media staan onder een zekere controle: ze hebben zich te houden aan journalistieke normen en waarden en kunnen makkelijk en goedkoop - via Raad voor de journalistiek - en duurder via de ‘echte’ rechter tot de orde geroepen worden. Bij sociale media niets daarvan, buiten dat dat vooral meningenfabriekjes zijn waarbij een relatief gering aantal al een onderwerp trending kunnen laten worden. Op twitter is dat goed te zien: de namen Jetten, Olongren, Timmermans (“verleukt” tot Timmerfrans) roept rechts NL naar het toetsenbord. Dat wie goed geïnformeerd wil zijn, zich op traditionele media verlaat, is eigenlijk een open deur en dat zo’n deur werkelijk open staat, moet van tot tijd gecontroleerd worden.

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.