TMG lonkt nog steeds naar NRC
De Telegraaf Media Groep (TMG) heeft opnieuw zijn interesse in NRC Handelsblad kenbaar gemaakt. TMG-topman Ad Swartjes merkt in De Telegraaf op dat investeren noodzakelijk blijft voor TMG, ook in moeilijker tijden. Hij doelt daarmee op de mogelijke aankoop van NRC. “We hebben onze interesse kenbaar gemaakt. We geloven in dagbladen en vinden de NRC een mooi afgerond product. Ook omdat de distributie en druk moet worden meeverkocht.” Swartjes verwacht geen problemen met de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa). “Ik vind dat de NMa in deze moeilijke tijden zich coulant moet opstellen. Dat gaf de commissie-Brinkman ook aan.” De NMa heeft eerder laten weten een dergelijk overname alleen na extra onderzoek mogelijk goed te keuren. De combinatie Telegraaf en NRC zou mogelijk te machtig worden op de Amsterdamse krantenmarkt. De Vlaamse Persgroep, nu nog eigenaar van NRC, neemt negen maanden de tijd om de krant te verkopen.
Praat mee
1 reactie
Micha Kat, 18 augustus 2009, 08:57
Het zal bij lonken blijven. Hoe groot is de wanhoop bij de ‘oude media’ over de toekomst van NRC nu dit al het zoveelste stuk is op Villamedia waarin geprobeerd wordt de NRC richting Telegraaf te duwen omdat dat de enige overnamekandidaat is? De problemen bij De Telegraaf zijn veel te groot om NRC te kunnen overnemen. Bovendien zijn ze zelfs bij De Telegraaf niet zo gek te gaan investeren in een produkt -krant- waarvan iedereen weet dat er steeds minder vraag naar komt. Een ondernemer investeert in zaken waarvoor hij een GROEIENDE vraag kan verwachten. Daar komt dan nog bij dat NRC geen kwaliteit in zich bergt -zelf als krant niet- en torenhoge kosten met zich meebrengt. Er is slechts een klein beetje hoop: ik las laatst dat de New York Times geld wil verdienen met de verkoop van wijn. Wellicht zijn ze bij De Telegraaf geinteresseerd in de wijnclub van Lux et Libertas.