e learning nvj

— dinsdag 28 juni 2022, 08:56 | 0 reacties, praat mee

TikTok past eigen regels rondom desinformatie amper toe

© Reuters / Dado Ruvic

Het sociale medium TikTok lapt zijn eigen regels rondom de verspreiding van desinformatie voor een groot deel aan zijn laars. Hetzelfde geldt voor video’s over suïcide en zelfbeschadiging. Werknemers die video’s op het platform daarop moeten beoordelen, werken daarnaast onder grote tijdsdruk. Laatste wijziging: 28 juni 2022, 13:35

Dat blijkt uit onderzoek van RTL Nieuws. Verslaggever Timo Nijssen ging een maand lang undercover bij het platform als moderator. Tijdens zijn werk voor het platform kreeg hij gemiddeld 14,4 seconden de tijd om een TikTok-video te beoordelen.

5G en vaccins
De interne regels van TikTok zijn niet altijd in één lijn met wat het platform publiekelijk beweert. Waar het platform in zijn openbare richtlijnen stelt dat content die “onjuist of vals” is en voor “aanzienlijke schade” zorgt wordt verwijderd, geeft het interne handboek slechts zestien voorbeelden van posts die desinformatie bevatten. Dat zijn met name bekende nepverhalen, onder andere over 5G-masten en coronavaccins.

Doordat de werkdruk hoog is, kunnen moderatoren bewegingen in video’s vaak niet zelf checken. Dat wordt tijdens interne trainingen bij TikTok ook afgeraden. Door die combinatie van snel oordelen en de afwezigheid van eigen onderzoek, gaan nepverhalen die niet op de voorbeeldlijst staan vrij rond op TikTok.

Intentie beoordelen moeilijk
Ook op het gebied van suïcide en zelfbeschadiging stroken interne instructies bij TikTok niet met de openbare richtlijnen van het platform. Hoewel het volgens de openbare richtlijnen verboden is om filmpjes te plaatsen met ‘Ik wil zelfmoord plegen’, stelt het interne handboek voor moderatoren dat video’s pas verwijderd worden als er de gebruiker een intentie heeft om zichzelf wat aan te doen. Die intentie is volgens RTL Nieuws soms moeilijk vast te stellen, omdat TikTok-gebruikers vaak een jolige toon aanslaan in hun video’s.

Moderatoren moeten in hoog tempo die intentie zien te beoordelen. ‘Op safe spelen’ en voor de zekerheid alles wat in de buurt komt van zelfbeschadiging aanvinken als in strijd met de regels, gaat tegen de interne regels van TikTok in. Dat zou te veel werk veroorzaken bij teams die de video’s verder moeten beoordelen. Door die terughoudendheid komen veel video’s die niet aan de richtlijnen voldoen, uiteindelijk toch op TikTok terecht.

Bekijk meer van

TikTok

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Jenny Fritschy

Webontwikkeling

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.