‘Tijd voor integraal uitgeversbeleid’
Het Nederlands Uitgeversverbond (NUV) klaagt over soms onvoorziene effecten van overheidsregels. NUV-voorzitter Loek Hermans uitte kritiek op de soms onbekende neveneffecten van wetten en regels bij de presentatie van een onderzoek dat bureau Thaesis in opdracht van het NUV heeft uitgevoerd. Thaesis bekeek maatregelen op uiteenlopende gebieden, zoals auteursrecht, eisen op het gebied van administratie, btw en verpakkingbelasting. Deze veelal onafhankelijk van elkaar geformuleerde regels hebben soms negatieve, elkaar versterkende effecten als ze gecombineerd worden. Soms wordt de markt met publiek geld verstoord (zoals ook kranten en commerciële zenders vinden) of werken reclamevoorschriften onzekerheid in de hand "op een toch al negatief gestemde advertentiemarkt". Hermans pleit voor een integrale benadering van de uitgeefsector, met meer ruimte voor zelfregulering. Het volledige rapport wordt op een later tijdstip vrijgegeven; de presentatie van bureau Thaesis is hier te downloaden in pdf-formaat.
Praat mee