website over journalistiek

x

Villamedia heeft een app

 

SXSW: hoe praat je met techniek?

Erik van Heeswijk — Geplaatst in Innovatie op maandag 23 maart 2015, 00:27

Columns Het heerlijke Austin. Afgelopen week was daar weer SXSW, niet alleen het grootste muziekfestival ter wereld, maar ook een uit de hand gelopen vakbeurs voor digitale mediamensen. Welke journalistieke thema’s sneden de 30.000 (!) tech-evangelisten uit 82 landen aan?

De tijd dat je in Texas workshops voor webdesign kon volgen, ligt al enkele jaren achter ons. In de afgelopen 7 jaar dat ik er kom, is het gesprek wezenlijk veranderd. Honderden lezingen en workshops worstelen nu met dezelfde existentiële vraag: we kunnen maken wat we willen, maar hoe gaan we ons als mens verhouden tot die slimme techniek? Gaan de robots ons vervangen of gaan ze met ons praten? En in welke taal dan eigenlijk? Dat klinkt als een matige sciencefiction film, maar een paar voorbeelden laten snel zien hoe relevant die vraag voor de journalistiek van vandaag al is.

Zoals Dao Nguyen, een van de grote breinen achter de datagedreven mediasite Buzzfeed, die uitlegt hoe wetenschappelijk de productie van melige lijstjes eigenlijk wordt aangepakt. De site test alles realtime, en hakt met machine learning voortdurend door grote stapels met data heen om elk artikel het maximale effect mee te geven. De les is om te blijven experimenten en de ‘feedback loop’ zo kort mogelijk te houden (kijk hier eens naar een lezing van haar van een jaar geleden). Niet praten, maar testen, dat is het devies. Data is het nieuwe goud.

Spielerei? Niks voor serieuze journalistiek? Een search in het SXSW-schema op het woord “Data-Driven” vertelt echt een ander verhaal. Wright Bryan van het kwalitatief gedrven NPR vertelt hoe ze dagelijks met grafieken aan de slag zijn. Vrouwenbladen als Glamour en Refinery29 gaven volmondig toe analytics tools als Chartbeat te spellen en data-analisten bleek de meest begeerlijke en zeldzame diersoort die je op een journalistieke newsroom kon krijgen. Journalistiek wordt een combinatie van kunst en wetenschap, die bezwering galmde opvallend vaak door de speakers.

De liefde voor realtime data wordt uiteraard ook gedreven door het aanbod. Moesten we vroeger maar raden hoeveel mensen de cartoon op pagina 2 lazen, tegenwoordig geeft elk apparaat, van mobiel tot wearable, gedetailleerde info. In de expertsessie “Machines That Tell Stories” vertelde AP onomwonden schrijfrobots grote delen van hun financiële nieuws zullen overnemen. Maar er was ook een briljante nerd aanwezig die een algoritme schreef dat op basis van al je persoonlijke gegevens (agenda, mail, telefoongegevens) elke dag een toepasselijk liedje over je dag componeerde. Robots worden persoonlijk.

De manier waarop journalistiek wordt verwerkt en gedistribueerd is de afgelopen decennia al ingrijpend veranderd. De komende jaren zal techniek zich bemoeien met de manier waarop het verteld word. Daar was iedereen in Texas het over eens. En die toekomst is dichterbij dan je denkt, bereid je voor.

Erik van Heeswijk
CEO CleverLions.com

Volg me op Twitter of Facebook als je ook tussendoor op de hoogte wil blijven:
Twitter.com/erikvh
facebook.com/erik.vanheeswijk

Nog geen reacties

Om te reageren moet je een Villamedia Account hebben en moet je eerst ingelogd zijn.

expertisedag 2019

Villamedia Sluiten

Inloggen

Registreren

Vul onderstaande gegevens in voor exclusieve toegang voor NVJ-leden.