Sunny Bergman: adverteerders stop met Voetbal Inside

Bedrijven die adverteren bij het RTL-programma Voetbal Inside moeten zich beraden op hun rol. Als ze geen 'homofobie' mogelijk willen maken, dienen ze zich af te vragen waarom ze de show nog sponsoren. Dat schreef programmamaakster Sunny Bergman dinsdagmiddag op Facebook, meldt onder meer de Volkskrant.
Haar oproep aan adverteerders als Amstel Bier, Gilette en Toto krijgt bijval op sociale media en wordt omarmd door onder anderen Sylvana Simons.
Bergman hekelt vooral uitspraken van René van der Gijp in Voetbal Inside. De oud-speler zei vorige week onder meer dat hij geen zin had te kijken naar het programma Gordon gaat trouwen. ‘Ik kon kiezen tussen twee homo’s die gingen trouwen of darten. Ik had die vaselinepot weggezet, ik denk: ik heb even geen trek in die onzin.’ Van der Gijp kwetst jonge homoseksuele voetballers, vindt ze. ‘Wat moet het verschrikkelijk zijn om dit aan te horen wanneer je ouders tv kijken en je zelf nog uit de kast wil komen.’
Johan Derksen, een van de commentatoren van Voetbal Inside, reageert laconiek op de actie van Bergman en Simons. ‘Sinterklaas is voorbij, net als de acties tegen Zwarte Piet. Nu schreeuwen ze op deze manier om aandacht. Ik neem dit totaal niet serieus. Tv-zenders staan in de rij om ons een nieuw contract aan te bieden. Ik kan me niet voorstellen dat een van ons hierdoor op zijn woorden gaat passen.’
Via Twitter nam onder andere Lennard van Mil, homo seksueel en verkiesbaar voor Leefbaar Rotterdam afstand van de actie:
Beste @SylvanaSimons, lief dat je voor homo's opkomt, maar dat is echt niet nodig. @ReneGijp, @wilfredgenee en @VoetbalInside: gewoon lekker grappen blijven maken, deze homo houdt van jullie! #voetbalinside #sylvanasimons pic.twitter.com/Iv2JNhdI6V
— Lennard van Mil
Praat mee