foj 2019

— zaterdag 5 mei 2012, 14:36 | 0 reacties, praat mee

Stuivertje wisselen met Bax en Verhagen

Wouter Bax werkte voor Persgroepkranten in België en Nederland. De laatste tijd was hij chef multimedia en later chef nieuws bij Trouw. Op 1 mei is hij Laurens Verhagen opgevolgd als hoofdredacteur van NU.nl.

Je werkte voor de site van Trouw, en nu voor NU.nl. Wat is moeilijker, groter worden of groot blijven?
‘Groot worden. Bij de kranten hebben we te lang gedacht dat de merken zo sterk waren dat ze als vanzelf een sterke digitale exponent zouden krijgen waar we alles mee konden doen. Nu blijkt dat die sites groot krijgen een hele klus is omdat online journalistiek een ander metier is dan krantenjournalistiek. Dat hebben we in de afgelopen jaren wel ontdekt.’

Toch is succes vasthouden ook een kunst.
‘Zeker. Het betekent dat je moet innoveren, je kop erbij moet houden en niet achterover mag leunen. Vooral online is een wereld van voortdurend innoveren. Iedereen houdt elkaar in de gaten, wereldwijd. Op het moment dat iemand iets ontdekt dat werkt, heeft hij even een voorsprong waar hij van kan profiteren. Maar de rest is er zo weer bij, en beter.’

Hoe ga jij dat doen bij NU.nl?

‘NU.nl is al heel goed in het oppakken van nieuws en het – bam – gelijk brengen. Hartstikke mooi, maar ik denk dat we de redactie nog een stuk verder kunnen ontwikkelen. Niet in omvang, maar door nog meer gebruik te maken van de specifieke capaciteiten van redacteuren. Wat voor journalisten zijn het, waar zijn ze goed in, hebben ze bepaalde stokpaardjes of ergens specifiek verstand van? En vooral: hoe kunnen we dat zo aanspreken dat er meer nieuws uitkomt. Meer eigen nieuw, primeurs, is absoluut een van mijn doelen. Als je zo groot bent als NU.nl moet je zeker één keer per week het gesprek van de dag bepalen.’

Dus enkel nieuws aggregeren, dat is wel zo’n beetje uit?
‘Ja. En daar zijn ook hele pragmatische redenen voor, bijvoorbeeld: zoekmachines zullen in de toekomst strenger gaan zijn over hoe origineel je content is. Dus het plaatsen van berichten die ook ergens anders staan, bijvoorbeeld bij het ANP, zal je straks minder hoge rating opleveren dan de originele dingen die je doet. Dan kun je wat flauwe trucjes uithalen door de kop en de eerste alinea wat aan te passen, maar daar trappen ze straks ook niet meer in. Je zal dus zelf origineler moeten zijn.

Maar we blijven natuurlijk een platform waar veel mensen komen voor de basale nieuwsstroom. En die moeten daar blijven vinden wat ze verwachten. We moeten dus iets toevoegen maar wel bij onze koers blijven. En die is: een betrouwbare feitenbrenger zijn. En het is allemaal gratis, dat blijft zo.’
Mis je print wel eens?
‘De redactie van NU.nl kent eigenlijk een kunstje dat dagbladjournalisten een beetje hebben verleerd, namelijk: je pikt nieuws op en je maakt er gelijk chocola van. Een dagbladjournalist is tegenwoordig meer gefocust op hoe lang hij een nieuwtje kan vasthouden en hoe hij ervoor zorgt dat hij in de krant van morgen nog urgent is. De disciplines zijn uit elkaar gegroeid.

Toen de Persgroep vorig jaar alle krantenwebsites bij elkaar zette in Rotterdam – een model waar ik niet zoveel mee kon en niet zoveel aan toe te voegen had – kwam ik als chef nieuws terug op de krant. En toen merkte ik, hoe leuk die baan ook was: zes deadlines in de week is te weinig. Het online-virus zat erin, en het gaat er niet meer uit.’

Laurens Verhagen is bij NU.nl vertrokken wegens een verschil in inzicht in te voeren beleid. Dat had iets te maken met redactionele onafhankelijkheid.
‘Ik weet heel weinig van wat daar precies is gebeurd. Maar ik kan je één ding verzekeren; en dat is dat er aan mijn aanstelling geen enkele voorwaarde is verbonden over samenwerking met commercie. Ik ben aangesteld als hoofdredacteur en ik moet de kwaliteit van het merk bewaken. Ik moet zorgen dat NU.nl een belangrijke, onafhankelijke nieuwsbrenger blijft. Mijn taak is ook om de organisatie een spiegel voor te houden, om duidelijk te zijn over wat kan en wat niet.

Bijvoorbeeld in de samenwerking met bladen. NU.nl haalt bijvoorbeeld met regelmaat de banden aan met Sanoma-merken die min of meer aansluiten bij NU.nl zoals Autoweek, Panorama en Story. Maar alles wat er op NU.nl verschijnt gaat altijd via de redactie. Dus ook het aanbod van Story of Panorama. Anders ben je nergens.’

Laurens Verhagen is de man die van NU.nl de grootste nieuwssite van Nederland maakte. Sinds april is hij hoofdredacteur van de websites van Persgroepkranten de Volkskrant, Trouw, Het Parool en De Morgen.

Nieuwssites roepen vaak: we moeten NU.nl naar de kroon steken. Zeg jij dat nu ook?
‘Toen ik bij NU.nl zat, hoorde ik om het halfjaar van een ambitieus plan waarbij werd gezegd: we gaan NU.nl kapot maken. Ik heb het van De Telegraaf gehoord, van de NOS, van De Pers, vanuit hier. Ik vind dat altijd een beetje lachwekkend. Ik ben hier niet binnengekomen met de doelstelling of verwachting dat de sites waar ik over ga in de buurt gaan komen van NU.nl. Als je je daartoe laat verleiden moet je teruggrijpen op entertainment nieuws en opmerkelijke berichtjes; daar wordt goed op geklikt. Dat past niet bij onze sites.’

Groeien is vast wel een doelstelling.
‘Alle sites waar ik over ga – de Volkskrant, Trouw, Het Parool en De Morgen – verdienen veel meer bezoek als je afgaat op de naam die ze hebben op papier. Maar dat staat voor mij niet voorop. Ik wil eerst zowel qua vormgeving als inhoudelijk aan de sites werken. Als je site beter wordt, komt dat bezoek ook wel. Dat gaat niet een-twee-drie. Verandering zal je op zijn vroegst eind dit jaar zien.’

Wat wordt er anders?

‘De sites van Trouw, Volkskrant en Parool lijken zowel qua lay-out als qua inhoud teveel op elkaar. Er zijn wat accentverschillen, maar die zijn niet groot genoeg. We gaan dat verder uit elkaar trekken en per titel duidelijker keuzes maken. We zijn bezig met een denkoefening over welke peilers per titel prominent naar voren zouden moeten komen. Daarbij is het van belang dat krant en site logisch in elkaars verlengde liggen. De websites staan nu te ver van de krant af. De organisatie is dan wel gesplitst in print en digital; de lezers hebben daar niets mee te maken, voor hen is het één merk.’

De webredacties keren terug naar een eigen vloer in Amsterdam om dichter op de kranten te zitten. Exact een jaar geleden verhuisden ze nog naar Rotterdam met het idee: we trekken kranten en sites zo ver mogelijk uit elkaar, want die twee disciplines verstaan elkaar niet.
‘De Persgroep is daarvan terug gekomen. Voor het AD kan ik niet spreken (het AD maakt sinds april samen met de Vlaamse nieuwssite HLN.be deel uit van de ‘popular sites’ onder leiding van de Vlaming Mick van Loon, red.) maar ik denk dat ze bij Volkskrant, Parool en Trouw uiteindelijk niet tevreden waren over deze werkwijze. De stap om naar Rotterdam te gaan zal historisch gezien wel een logische zijn geweest – misschien was het even nodig om het uit elkaar te trekken – maar als buitenstaander snapte ik er niets van, zeker niet voor een Amsterdamse titel als Het Parool. Ik geloof er heilig in dat je dicht bij de krant moet zitten. Wil je een vuist maken tegen de concurrentie, dan moet je juist profiteren van de krant en de kennis die daar zit. Dat geldt ook voor de site van De Morgen. In België zitten de sites van De Morgen en Het Laatste Nieuws samen in Kobbegem. Dat willen we lostrekken. De website van De Morgen werd overvleugeld door HLN maar krijgt nu weer een eigen team en de discussie loopt of we terug gaan naar Brussel.’

Jouw voorganger Bart Franssen, vertrok omdat hij de volgende stap – samenwerken met Belgische sites – te snel vond gaan.
‘Ik snap het van hem, maar ik kom er fris in en zie het helemaal zitten. De samenwerking moet nog vorm krijgen, maar tussen de sites van De Morgen en de Volkskrant zie ik veel mogelijkheden tot uitwisseling omdat de titels dicht bij elkaar liggen. De kranten werken overigens al veel samen. In België hebben ze een wat andere kijk op internet dan hier. Ze zijn erg gericht op scoren, leunen erg op andere bronnen. In Nederland is online journalistiek de laatste jaren volwassen geworden; we zijn eraan gewend geraakt zelf de telefoon te pakken en ons eigen nieuws te maken. Ik kan me voorstellen dat ze dat in België verfrissend vinden om te zien. Maar gezien de fysieke afstand zal ik daar vooral de grote lijnen uitzetten.’

AT5 wordt overgenomen door onder andere Het Parool. Valt hun site straks ook onder jou?
‘Dat weet ik niet. Maar Parool en AT5 zouden samen mooie dingen kunnen doen. In juli is de overname rond, dan wordt er meer duidelijk.’

 

Bekijk meer van

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.