Sp!ts gaat nieuws duiden op Hyves
De redactie van de gratis ochtendkrant Sp!ts gaat op Hyves de belangrijkste onderwerpen van het moment duiden en de discussie aanjagen. Een speciaal algoritme monitort de statusupdates van de Hyves-leden en haalt de opvallende uitschieters automatisch naar boven. 'Als iedereen de hele dag klaagt over het slechte weer zal je dat niet zien, maar als er plotseling allemaal berichten over noodweer naar boven komen juist weer wel', aldus Hyves-baas Marc de Vries.
Sp!ts gaat de meestbesproken onderwerpen op het sociale netwerk duiden en voorzien van nuttige informatie en stellingen om de discussie op gang te brengen. De Vries: ‘Zo ontstaat een unieke nieuwssite die heel de gemiddelde tijd die bezoekers op Hyves doorbrengen met 253 minuten per maand bijna twee keer zo lang is als op Facebook.’
Voor Willem Schouten, hoofdredacteur van Sp!ts, telt ook mee dat de redactie op deze manier nieuws kan opsporen en meer gevoel krijgt voor wat er onder de lezers leeft. ‘Dit is een spannende ontwikkeling. We moeten niet alleen meer zenden, maar ook luisteren.’
Voor Hyves past de samenwerking in het voornemen om meer content aan de site toe te voegen. Op die manier wil Hyves bereiken dat gebruikers langer van het platform gebruik gaan maken. Zo kunnen bezoekers van Hyves ook al stemmen op de voetbaluitslagen. De Vries: ‘Dat doen nu 150.000 mensen. Het zijn zaken waar je niet voor terecht kunt op Facebook. Wij zien Hyves als de grote nationale speler naast de grote internationale speler Facebook. Voor beide is ruimte op de markt.’
Praat mee