Sociale media goudmijn voor stormjournalistiek
Leidt storm tot specifieke 'stormjournalistiek'? Nee. Hoewel veel nieuws- en krantensites besloten een liveblog te beginnen, is duidelijk dat al het nieuwswaardige materiaal van burgers komt.
De liveblogs van NOS, Parool, RTV Utrecht, NU, RTL Nieuws en anderen toonden vliegende dixies, omwaaiende vrachtwagens, zeecontainers die in het kanaal verdwenen, omgevallen bomen en schuttingen en in de straat gekwakte daken. Soms door overburen gefilmd.
Soms ook surrealistische beelden, zoals een plichtsgetrouwe bladblazer die het op de Utrechtse Heuvelrug opnam tegen Moeder Natuur.
Twitter bewees - opnieuw - een uitgelezen medium te zijn om bij landelijk brekend nieuws foto’s en filmpjes te delen. Dat is een open(gewaaide) deur, maar een die bij incidenten zoals de zware storm van vandaag weer eens in herinnering gebracht kan worden.
Bizar dat de Nederlandse nieuwsradio’s met zoveel storm en afgesloten wegen nog steeds gewoon in babbeldebabbel-stand staan.
— Koen de Regt (@koenderegt) January 18, 2018
Je kunt natuurlijk op radio niet constant vertellen dat het waait. Redacties lopen de stormbeelden achterna, want verslaggevers kunnen maar op één plek tegelijk zijn. Burgers en hun mobieltjes zijn overal. Wanneer de (wind)snelheid zo hoog is, rest journalisten enkel het verzamelen - en de originele makers netjes om toestemming voor hergebruik vragen.
Praat mee