word studentlid

— dinsdag 6 november 2012, 14:46 | 0 reacties, praat mee

Weer reorganisatie bij Sanoma

UPDATE Bij Sanoma Media Nederland staat wederom een reorganisatie op het programma. Dat maakte CEO Dick Molman maandagmiddag bekend in een speech aan het personeel. De nieuwe bezuinigingsronde zal de komende vijftien maanden gevolgen hebben voor arbeidsplaatsen en titels. Eerder dit jaar werd al een bezuinigingsronde gestart onder de stafdiensten (de afdelingen communicatie, finance en human resources). De nieuw aangekondigde bezuinigingen zullen ook gevolgen hebben voor sales, marketing en redacties. Volgens Molman zijn ze nodig omdat ‘donkere wolken’ zich boven het bedrijf hebben samengepakt. Print heeft ‘een flinke tik’ gehad; de omzet uit advertenties loopt blijvend terug en de oplages dalen steeds harder. En ook bij het vorig jaar aangekochte SBS ‘gaat het minder goed dan gehoopt’. Door opnieuw te snijden denkt het mediabedrijf in 2014 weer naar groei te kunnen streven. Laatste wijziging: 6 november 2012, 16:15

Het is nog niet duidelijk hoeveel werknemers door deze nieuwe bezuinigingsronde zonder werk komen te zitten. Dat moet in de komende maanden duidelijk worden. Wel zei Molman dat er ‘meer focus’ in de organisatie zal worden aangebracht, wat inhoudt dat er kritisch gekeken gaat worden of titels (nog) in het portfolio van Sanoma passen en of ze winstgevend genoeg zijn. Het gevolg zal zijn dat het komende jaar afscheid genomen zal worden van ‘een beperkt aantal titels’. Dat die aantallen zouden variëren tussen 15 en 25 titels, zoals in de wandelgangen rondgaat, is ‘pertinent onwaar’, zegt woordvoerder Dolly van den Akker desgevraagd. ‘We zouden nooit 30 procent van ons portfolio saneren. We zijn marktleider, en dat willen we blijven.’ Wel maakte Molman bekend dat er voorlopig geen printlanceringen meer op de agenda komen, en dat er ook geen ontwikkelbudget meer beschikbaar wordt gesteld.

Ondanks dat het resultaat van SBS wat tegenvalt, blijft Sanoma erbij dat de aankoop van de zenders – SBS6, Veronica en Net5 – een verstandige is geweest. Zonder SBS had Sanoma volgens Molman nooit de strategische marktpositie gehad die ze nu wel hebben. ‘Tv en digital stabiliseren en print daalt. Als we tv niet zouden hebben, zou een structureel dalende lijn gaan overheersen’. Sanoma heeft alle vertrouwen in de directie van SBS en de plannen die daar nu worden uitgerold.

De bezuinigingen komen in die zin onverwacht, dat eind vorige maand nog bekend werd dat Sanoma in het derde kwartaal ‘slechts’ een lichte omzetdaling moest incasseren: 0,3 procent. De omzet kwam uit op 173,5 miljoen euro.

Secretaris van de Nederlandse Vereniging voor Journalisten Yvonne Dankfort heeft Sanoma inmiddels gevraagd om een overleg met Molman over de aangekondigde bezuinigingen.

Bekijk meer van

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.