Sanoma lanceert Happy in Shape

Voor het eerst sinds de grootscheepse reorganisatie van vorig jaar is afgerond, is er weer beweging in het printportfolio van Sanoma. In maart verschijnt het eerste nummer van Happy in Shape; een glossy voor vrouwen tussen de twintig en vijftig jaar oud, die bovenmatig geïnteresseerd zijn in gezond eten, bewegen, fit worden en fit blijven. Het blad verscheen vorig jaar al vier keer als special van Beau Monde onder de naam Beau Mode in Shape, maar wordt nu uitgebouwd tot een grotere titel die zes keer per jaar zal verschijnen.
De reden om van Happy in Shape een volwaardige titel te maken, is omdat de uitgever gelooft dat het potentiële publiek voor het blad groter is dan alleen de lezeres van Beau Monde. Ook de lezeressen van Grazia, Marie Claire, en in mindere mate het wat ouder gepositioneerde Nouveau worden de doelgroep. Het verder uitbouwen van de titel is in die zin opmerkelijk, dat Sanoma vorig jaar heeft aangegeven voorlopig niet aan lanceringen te beginnen. Happy in Shape hoofdredacteur Claudia Straatmans – tevens hoofdredacteur van Marie Claire: ‘Een hele grote nieuwe lancering zit er voorlopig nog steeds niet in. Maar Beau Monde in Shape heeft zich vorig jaar als special bewezen. Dat bloeiende boompje zetten we nu in nieuwe grond voor nog meer nieuwe bloemen. Dat kan groter worden als we het op een goede manier uitbouwen.’
Het blad zal worden gemaakt door medewerkers van de verschillende glossy’s binnen Sanoma. Naast Straatmans werkt de marketingmanager van Grazia eraan mee, en ook stylist Leco van Zadelhoff, die verbonden is aan Beau Monde. Alle overige functies worden ingevuld door freelancers.
Sinds januari is het glossy cluster van Sanoma met uitgever Dolly van den Akker van Hoofddorp naar het SBS gebouw in Amsterdam verhuisd, waar Sanoma mede-eigenaar van is. Het gaat om de titels Grazia, Beau Monde, Marie Claire en Nouveau. Die stonden afgelopen jaar in de verkoop, maar Sanoma besloot op het laatste moment om ze toch te behouden. De verhuizing naar het SBS-pand moet de kruisbestuiving tussen print, tv, online en events voor de glossy’s versterken. Er zijn dan ook plannen om Happy in Shape verder uit te bouwen op de verschillende voor handen zijnde kanalen, maar heel concreet zijn die nu nog niet, zegt Straatmans.
Happy in Shape verschijnt voor het eerst op 4 maart. Actrice en presentatrice Lieke van Lexmond neemt het eerste exemplaar in ontvangst. Bijgaande illustratie is nog een proefcover.
Praat mee