Sanoma heeft goed jaar achter de rug

Mediabedrijf Sanoma heeft 2016 afgesloten met een stevige winst. Sanoma rapporteerde dinsdag een nettowinst over het afgelopen jaar van 116 miljoen euro, tegenover een verlies van bijna 158 miljoen euro in 2015. Het bedrijfsresultaat in Nederland en België (ebit) groeide daarbij met ruim een derde naar 86 miljoen euro.
De resultaten konden beleggers dinsdagmorgen evenwel niet bekoren. Het aandeel Sanoma ging op de beurs in Helsinki met bijna een tiende onderuit.
Het Finse bedrijf rekent erop dat de omzet in 2017 op ongeveer hetzelfde niveau zal uitkomen als vorig jaar.
Het Finse moederbedrijf van onder meer SBS, NU.nl, Libelle en Donald Duck zag de winstgevendheid in Nederland en België sterk verbeteren.
Vooral de Nederlandse print- en onlinetak van Sanoma deden het goed. De Nederlandse SBS-zenders hadden het nog wel lastig. Als gevolg van het EK voetbal en de Olympische spelen daalde het marktaandeel van SBS licht.
Sanoma rapporteerde een nettowinst over het afgelopen jaar van 116 miljoen euro, tegenover een verlies van bijna 158 miljoen euro in 2015. Het bedrijfsresultaat in Nederland en België (ebit) groeide daarbij met ruim een derde naar 86 miljoen euro.
De totale omzet van Sanoma kwam door afstoting van activiteiten wel 4,5 procent lager uit, op ruim 1,6 miljard euro. Zo werd onder meer de website Autotrader.nl van de hand gedaan.Dat leverde 13.3 miljoen euro op.
Bestuursvoorzitter Susan Duinhoven is tevreden over de resultaten. Volgens haar kwam het herstel van Sanoma, dat voorheen sterk kampte met teruglopende advertentie-inkomsten, sneller dan verwacht.
Een flink deel van het resultaat wordt beïnvloed door een eenmalige meevaller van 75 miljoen euro als gevolg van een overeenkomst over Nederlandse pensioenaanspraken.
Meer bij nu.nl en de jaarcijfers zelf.
Praat mee