‘Sanoma binnen twee jaar digitaal’
Tijdschriftenuitgever Sanoma wil met de printactiviteiten de komende twee jaar de omslag maken naar digitaal uitgeven. 'Wij verwachten dat als onze bundeling met digitale magazines lukt, we een fors deel van de structurele omzetdaling in print magazines kunnen compenseren. Over 8 tot 24 maanden weten we of dat gelukt is. Zo niet, dan hebben we een joekel van een probleem', zei Sanoma-topman Henk Scheenstra maandag tijdens een bijeenkomst van Bladen in de Balie. Scheenstra hield zijn gehoor voor dat 90 procent van het mediagebruik nu al via schermen plaatsvindt. 'En dus moeten we daar zijn'.
Sanoma gaat bestaande abonnees de content digitaal aanbieden op de verschillende schermen. Scheenstra: ‘Als dat lukt, gaan we bundels verkopen (combinaties van tijdschriften, red.) en voor zware gebruikers een ‘all you can read aanbod’. Hopelijk lukt het om nieuwe gebruikers aan ons te binden. Hiervoor proberen we losse artikelen te verkopen. We starten met een test met blendle.
De toekomst van gedrukte magazines is somber. ‘Ook al verdienen we er nu nog heel veel geld mee. De vier sterkste merken blijven Libelle, Margriet, Donald Duck en Linda.’
Onderdeel van de digitale strategie is het opnieuw verkopen van content. Scheenstra meldde in zijn presentatie dat Sanoma alle rechten op de inhoud heeft geregeld, ook met freelancers van wie de content wordt doorverkocht.
Op de vraag dat een groep freelancers daar anders over denkt en niet akkoord wil gaan met de voorwaarden waaronder Sanoma inkoopt, zei hij: ‘Ik heb me daarover verbaasd. Onder de oude voorwaarden mogen wij de content doorverkopen. Wel moeten we voor ieder stuk toestemming vragen aan de freelancers. Dat wordt lastig als we meer gaan doorverkopen.’
‘Daarom willen we die afspraak aanpassen. In ruil daarvoor geven we dertig procent van de opbrengst. Sanoma doet alle investeringen voor deze doorverkoop en de marketing en verrekening. En de freelancer krijgt een deel van het geld. Ik had echt verwacht dat er een standbeeld voor mij zou worden opgericht. In plaats daarvan krijg ik kritiek. Ik spreek de mensen woensdag en zal het dan nog een keer uitleggen.’
De digitale strategie heeft ook gevolgen voor de investeringen. Scheenstra: ‘Ik denk niet dat wij nog snel een printtitel beginnen en zeker niet alleen print. Wel gaan we puur digitale merken ontwikkelen.’
Meer bij Bladenindebalie.
Sanoma geeft de slides van de presentatie niet vrij. Onderstaand wat foto’s die vanuit de zaal zijn genomen:
- Ben je als journalist wel digitaal genoeg? Check de 10 punten
- de 3 trends bijeen: mediaconsumptie is digitaal, de digitale concurrentie is moordend, tijdschriften worden doodgedrukt
- De Social Media Monitor van Sanoma meet de online impact van de content
- De toekomst in een notendop: print zal krimpen, digitaal groeien
- 3 manieren hoe Sanoma online geld wil verdienen, massa met gratis content, wat goedkoops achter een poortje en als top exclusieve en dure content
* 28-6: Het artikel is aangepast. Niet merendeel winst Sanoma komt uit digitaal over 24 maanden. Doel is de structurele omzetdaling te compenseren. Verder is het artikel op 2 punten uitgebreid.
Praat mee
3 reacties
Paul Disco, 19 juni 2013, 00:00
Sanoma kun je eigenlijk geen tijdschriftenuitgever meer noemen. Ik vermoed dat nu al 25 tot 30% van de omzet uit digitale activiteiten komt, al is dat een gok, want geheim. En ze hebben SBS in portfolio.
Hergebruik van content is een logisch strategisch spoor, al valt te begrijpen dat de vlag niet uit gaat bij een opgelegde verandering van de overeenkomst. Maar goed: het zijn mogelijke inkomsten.
Ik mis nog wel de link tussen tv en print. Dat was toch een speerpunt in de strategie.
Dolf Rogmans, 19 juni 2013, 08:54
@ Paul Disco, de link tv - print is door Henk Scheenstra benoemd zonder concrete voorbeelden. Wel gaf hij dat er op dat gebied nog meer moet gebeuren dan nu, het dus beter kan.
Bart Brouwers, 19 juni 2013, 14:36
Dat is wel transparantie 0.5 zeg: een openbare presentatie geven en dan de presentatie zelf geheim houden. Tssss.