Online magazine Kiind krijgt printeditie
Het online magazine Kiind, voor ouders met jonge kinderen, krijgt voor het eerst een papieren uitgave. Oprichters Sandii Zachte en Jannie Spruit wilden iets speciaals maken van het vijfjarig jubileum van het digitale platform, en startten een crowdfundingsactie om eenmalig een bookazine te maken met het beste uit het online archief, aangevuld met nieuw materiaal. Ze haalden met hun team de afgelopen weken ruim 19.000 euro binnen. Het bookazine 'Opvoeders en Huttenbouwers' verschijnt op 19 april en is verkrijgbaar in boekhandels of online.
Zachte bedacht het online magazine vijf jaar terug omdat ze in het reguliere media-aanbod voor jonge ouders niet de informatie terugvond die paste bij de alternatieve manier waarop zij in het leven staat. ‘Kiind gaat over de natuurlijke omgang met je kind, zoals we dat vroeger deden in de jagers- en verzamelaarstijd. We kijken verder dan de heersende norm en durven te zeggen wat mensen niet willen horen.’
Advertentie-inkomsten zijn wat haar betreft ondergeschikt aan het maatschappelijk belang dat ze daarmee wil dienen. Adverteren kan alleen als het om duurzame partijen gaat, en aan advertorials doet ze niet. ‘Als je iets wil bereiken, moet je transparant zijn. De lezer moet zich niet af hoeven vragen of wij de boodschapper zijn, of een adverteerder.’
Onder meer pedagogen, onderwijzers en voedingsdeskundigen leveren regelmatig bijdragen. Zachte werkte zelf in de kinderopvang, sinds kort werkt ze fulltime aan Kiind magazine.
Het gaat in principe om een eenmalig project, maar Zachte houdt de opties open voor nieuwe printuitgaven in de toekomst.
Praat mee