foj 2019

— dinsdag 5 mei 2009, 11:23 | 4 reacties, praat mee

‘Rot op met die camera!’

In De Journalist van 24 april staat dat journalisten de oorzaak van agressie op straat ook bij zichzelf moeten zoeken.  Tenminste dat vinden Aziz El Bouazzati (23) en Taj El Khouakhi (22) uit de Goudse buurt Oosterwei. Taj meent ook zeker te weten ‘dat zijn broertje gefilmd werd door de ploeg van EénVandaag. En dat zij maar door bleven gaan, ook toen zijn broertje aangaf dat hij dat niet wilde. En ja dat hij daarop misschien een beetje onbeleefd werd of wat heeft gespuugd, hebben ze (de journalisten) dan ook aan zichzelf te danken. Want ze bleven maar filmen’. Tja, dat krijg je ervan. Tot zover Taj in ons vakblad De Journalist.

De werkelijkheid ziet er toch echt heel anders uit. Toen de wijk Oosterwei vorig jaar september in het nieuws kwam hebben we op de redactie besloten om een achtergrond portret te maken van deze buurt. Wie wonen in deze wijk? Wat is er aan de hand? Is het een incident? Of is er iets structureels aan de gang? Dinsdag 16 september ga ik zonder camera de wijk in om research te doen. Ik spreek een aantal mensen die heel openhartig vertellen hoe het er in de buurt aan toegaat. Of ze ook op camera willen reageren durven ze niet te zeggen.

Woensdag 17 september ga ik, samen met cameraman Faik Geci, terug naar Oosterwei. Het is een rustige ochtend. We maken shots in de buurt en spreken met wat mensen. Omstreeks twee uur gaan we wat te eten halen bij de bakker. Op een muurtje voor de parkeerplaats van de C1000 eten we het broodje op. De camera staat op de grond. Daar raken we aan de praat met een groepje mannen van Marokkaanse afkomst. Ik stel me voor en we spreken over de problemen in de wijk. Dat gaat allemaal heel gemoedelijk. Ik vraag of ze een interview willen geven maar dat weigeren ze.

Aan de overkant van de straat komt een groepje jongens van Marokkaanse afkomst aanlopen. Op afstand beginnen ze ons uit te schelden en roepen dat we moeten opsodemieteren. Faik, ik en de mannen reageren hier niet op.

Vervolgens lopen drie jongens scheldend op ons af. Eén jongen komt vlak voor mij staan. En roept dat we op moeten rotten. Ze blijven heen en weer lopen. Dan komt een jongen op een afstand van nog geen vijf centimeter voor mij staan en roept dat hij de tanden uit mijn mond zal slaan. Hij loopt weg en komt weer terug. Zo dichtbij dat ik zijn adem ruik en voel. En opnieuw roept hij dat hij de tanden uit mijn mond zal slaan. Faik staat vlak achter mij met de camera tussen zijn voeten. Ze roepen dat ze de camera op zijn hoofd stuk zullen slaan als we niet meteen oprotten uit hun buurt. En ze schelden mij uit voor kut hoer. Faik probeert de jongens te kalmeren en legt uit dat er niet gefilmd wordt.

Dan zien we dat de oudere mannen zich van ons afwenden. En verderop gaan staan. Plotseling zijn we lucht voor hen.  En dat is voor ons een teken om de C1000 in te vluchten. In de bedrijfskantine krijgen we koffie. Na twintig minuten ga ik buiten kijken en zie dat een hele groep jongens zich voor de winkel heeft verzameld. We overleggen en het lijkt ons gevaarlijk om nu de winkel uit te lopen naar onze auto. Op dat moment besluit ik de politie te bellen.  Op het politiebureau doen we aangifte tegen twee jongens. En 27 mei komt de zaak voor bij de rechtbank in Den Haag.

Maar kennelijk vinden Tai en Aziz dat zij voortaan toestemming moeten geven wie in hun buurt mag komen filmen. Volgens mag je in Nederland nog altijd gewoon op de openbare weg filmen. Zolang je maar niet in de privé sfeer van mensen komt. En waarom gaan de jongens altijd pontificaal voor de camera staan als ze niet gefilmd willen worden? En blijkbaar zijn journalisten voor Taj en Aziz die op een muurtje een broodje zitten te eten, met de camera uit, zo provocerend dat zij zwaar bedreigd mogen worden. 

Waarvan akte…

Bekijk meer van

platform makers

Praat mee

4 reacties

Sacharko Broere, 5 mei 2009, 12:33

Bizar. Goed dat je aangifte hebt gedaan. De vraag is waarom die oudere mannen niet ingrijpen. Het is ook hun imago dat naar de filistijnen gaat door het gedrag van die mannetjes. Veel succes in de rechtbank op 27 mei.

Carlo stevering, 7 mei 2009, 15:13

Antwerpen 2008, oude havengebied. Als student van de fotocacademie trok ik op pad om aan mijn opdracht voor school te gaan werken. Dwaallicht, op zoek naar Maria, zwervend door de stad. Wat weet ik nou van de stad. ik kom uit een kleine stad in het oosten van ons land. Daar kun je vrij op pad. Maar in Antwerpen, door volksbuurten (gheto’s) bizar elke wijk zijn eigen bevolkingsgroep. Dit ging nog wel goed, je bent gewoon in de bewoonde wereld, maar op een bepaald moment begin van de middag een uur of 14.30u kom ik via omzwervingen in het havengebied. Ik aanschouw daar op een hoek tussen de havengebouwen een kroegje, waar een aantal mensen gezellig een biertje nuttigen. Dat is wat ik zoek, een heerlijke plaat kan ik hier schieten. Even bestuderend hoe en welke belichting, standpunt enz. loop ik rond het cafe. Dat valt natuurlijk erg op. 3 mannen komen naar mij toe en vragen wat ik van plan ben. Zonder dat ik ook maar één woord heb kunnen zeggen, wordt mij wel duidelijk gemaakt dat als ik ook maar één fotooke zou trekken ik aan de beurt was. Doe niet zo flauw zei ik nog. Maar de persoon in kwestie was duidelijk: “ik meen het” . Een heel eenzijdige discussie volgde. Ja van hun kant want ik mocht niks zeggen. Uiteindelijk kon ik laten zien dat ik een student aan de fotoacademie ben, door mijn pas te laten zien. Dat kon iedereen zelf maken, vond hij. En daar ben ik het nog mee eens ook. Er gebeurden op dat tijdstip daar zaken die niet voor mijn ogen bestemd zouden zijn. Laat staan voor de camera. Gij zijt hier op de verkeerde plaats en het verkeerde moment. Ik ben de uiteindelijk de kroeg binnen gegaan, daar ben ik onder meer mensen. Maar ook daar heerste een stemming van….  Ik ben hier ruim 2 uur gebleven en heb er 4 flessen bier naar binnen gewerkt. Dat waren angstige momenten. Ook binnen werd ik nog tot 3 maal toe aangesproken door verschillende personen. De een vriendelijker dan de ander. Opeens sloeg de stemming om toen er iemand terug kwam die mij als eerste ook had aangesproken. Ook de personen di in het begin aardig waren, werden onvriendelijk. De dame achter de bar probeerde het geheel te sussen, en lachte vriendelijk tegen de jongens die mij onheus bejegende. Op het laatst (na 2 uur in de kroeg) had ik wat vertrouwen gewonnen en heb ik een aantal personen alsnog mogen portretteren. Dit is kort mijn verhaal. Van die 3 uur in Antwerpen kan ik wel een boek schrijven, als ik zou willen. Maar ik ben geen schrijver. Groeten Carlo

Jean-Pierre Geusens, 7 mei 2009, 15:31

Gelukkig ben ik nog niet zo vaak in degelijke situaties gekomen. Hoogstens een keer achtervolgd door 3 vage figuren die iets anders van plan waren dan mij het fotograferen te stoppen. Eerder iets in de trent van hier die camera, die kunnen we mooi gebruiken en verkopen, heb je ook nog andere waardevolle zaken ?
Het ging gelukkig goed. Kon in de buurt van de bewaking van de parkeergarage komen.

Het enige dat ik wel regelmatig meemaak is dat er wel eens gescholden wordt op ons fotografen omdat het publiek niets kan zien. Vaak staan daar dan ook een leger “burgerfotografen” bij die eigenlijk niks te zoeken hebben aldaar. Zij zijn het die geen rekening houden met publiek. Uitgezonderd enkele vakbroeders/zusters. Maar de meeste van ons houden er rekening mee.

Klein incidentje is wel te noemen. Ik moest in het kader van Zinloos Geweld, fotograferen hoe folders werden uitgedeeld over Zinloos Geweld. Ook de burgemeester was erbij en een politie-agent. Het was op een zaterdagavond in de binnenstad tijdens het uitgaansleven. We stonden met meerdere mensen te wachten op de burgemeester, die het schijnbaar gezellig vond in een van de kroegen, toen er een jongen op mij afkwam, duidelijk al onder invloed van alcohol, die begon te zeuren dat hij op de foto wilde. Toen ik dat weigerde begon hij me in een hoek te duwen en tamelijk te intimideren. En dat onder de ogen van die agent. Uiteindelijk toch maar snel even een foto gemaakt en toen was hij weer rustig. De foto zelf is bij thuiskomst uiteraard verwijderd. Ik had hem kunnen aanklagen, maar het is nog goed gegaan. Wat ik dan niet begrijp dat de agent, notabene in uniform, zich ermee had bemoeid. Wellicht angst voor escalatie omdat hij in uniform was en anderen zich misschien met de zaak gingen bemoeien. Tja waarvoor is er dan politie ?

Groeten JP

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.