Righton: Karskens slechte verliezer
In een opiniestuk op de site van de Volkskrant gaat Tegelwinnares Natalie Righton in op de plagiaatbeschuldiging van journalist Arnold Karskens. "De enige verklaring die ik kan bedenken is dat het een noodkreet is van een jaloerse en slechte verliezer. Karskens had graag De Tegel willen winnen. Zijn gedrag is niet alleen onsportief, maar ook onbeschoft." Righton kreeg maandagavond De Tegel voor Onderzoeksjournalistiek voor een reeks artikelen die ze het afgelopen jaar schreef over de politietrainingsmissie in Kunduz. Arnold Karskens beschuldigde Righton tijdens de uitreiking van de prijs van plagiaat. Het artikel van Righton zou veel overeenkomsten bevatten met het artikel van Karskens.
Volgens Righton zijn er duidelijke verschillen: In de tijd dat Karskens zijn artikel schreef waren er nog geen kosten bekend. Righton heeft op basis van harde data de reële kosten per agent berekend en geverifieerd. Ook stelt Righton dat je “als journalist niet het exclusieve recht kan opeisen van een vraag. Volgens die redenering zou - bijvoorbeeld - het NOS Journaal nooit meer iets aan politici mogen vragen over de gevolgen van de bezuinigingen voor het onderwijs als RTL Nieuws diezelfde vraag ooit eerder stelde.”
Praat mee
3 reacties
Stashpress, 18 april 2012, 10:27
Commissie Stashpress concludeert dat Natalie Righton zich niet schuldig heeft gemaakt aan plagiaat: http://bit.ly/HPDpyi.
Eduard Bekker, 18 april 2012, 11:37
Ik lees de artikelen van Natalie Righton altijd met veel interesse. Vrouw met lef, vind ik. Echt onmisbaar. Haar voorgangster had naar mijn gevoel altijd de neiging tegen de Taliban aan te schurken. Dat vond ik heel onprettig en eigenlijk ook onbegrijpelijk.
Rob van der Hilst, 18 april 2012, 21:55
Al vaker valt het mij op - zoals iedereen dit kan constateren die hem op de buis ziet en hoort - dat moedig oorlogsjournalist Arnold Karskens zich, buiten het beroepsmatige verslaan in media, als een Onbegrepene, een Getergde manifesteert.
Gevolg van ‘nobody knows the trouble I’ve seen’? Berichtgevingen van zijn hand die door de dagelijkse nieuwsstortvloed hooguit een korte tijd blijft ‘hangen’ om dan weggespoeld te worden dat andere veel minder of zelfs meer heftige onderwerpen? Emotie die koele, beroepsmatige nuchterheid overmant?
Ik denk dat dit een rol speelt bij het op z’n zachtst gesteld onbeheerste optreden van de man tijdens de Tegel-uitreiking in Den Haag: ontlading die geen rationele, feitelijke grondslag heeft zoals inmiddels en m.i. overtuigend is gebleken.
In feite was dit een schreeuw op erkenning, maar die wel over de rug van Tegelwinnares Natalie Righton - hulde dame! - is ‘uitgevochten’.
Dit is en blijft verbijsterend.