NVJ compleet lid

— vrijdag 17 oktober 2008, 08:59 | 8 reacties, praat mee

Radio 1 zakt wat weg

Radio 1 is in augustus en september luisteraars kwijt geraakt. De vernieuwingen van de radiozender slaan daarmee niet meteen aan. Het luisteraandeel daalde met 0,8 procent naar 7,3 procent. Zendermanager Laurens Borst was erop voorbereid en is er dus niet van ondersteboven. 'Het lag in de lijn der verwachtingen', zegt hij in de Volkskrant. De grootste winst werd kort na de zomer geboekt door Radio 2 en Radio Veronica. Tot de verliezers behoort, naast Radio 1, Sky Radio. Borst verklaart het niet onaanzienlijke verlies door erop te wijzen dat Radio 1 in de zomer altijd meer luisteraars trekt dan in de periode erna, dankzij de grote sportevenementen. Deze zomer waren dat het Europees kampioenschap voetbal, de Tour de France en de Olympische Spelen. Het effect van de veranderingen zal pas begin 2009 zichtbaar zijn, verwacht Borst. 'Luisteren naar de radio is gewoontegedrag. Als nieuwe programma's worden uitgezonden, verdwijnen er altijd luisteraars en duurt het even voordat de nieuwe aanwas er is. Het nieuwe Radio 1 moet nog worden ontdekt.' Laatste wijziging: 17 oktober 2008, 14:50

Bekijk meer van

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

8 reacties

Ronald, 17 oktober 2008, 16:22

‘Het nieuwe Radio 1 moet nog worden ontdekt’, het zou mij verbazen als Radio 1 met deze programering het luisteraandeel weet te verhogen. De programmering is achteruitgegaan, Radio 1 lijkt steeds meer op Radio 2. Tussen 12.00 en 14.00 uur wil ik graag het nieuws en de achtergronden bij het nieuws horen. Die nieuwsquiz is genant, nieuws als amusement, als parodie, is ongepast op Radio 1 en een dieptepunt. Stand.nl is korter geworden, ook niet goed. Goedemorgen Nederland met Sven Kockelman is bedoeld als voortzetting van de TV (wordt op TV ook naar verwezen) luchtig, maar helaas Sven heeft HET niet. De EO heeft HET ook niet. ‘s Ochtends van 7.00 - 9.00 uur (9.30 uur hoeft niet) en Stand.cafe om 18.30 uur zijn goed, net zo als het onvolprezen Kunststof.

Waar behoefte aan is is het journalistenforum Welingelichte Kringen op vrijdag om 16.30 vanuit Arti et amicitiae, live vanuit Amsterdam, met Joop van Tijn en Henk Hofland en hun companen. Maar misschien zijn dit soort journalisten in deze tijd uitgestorven, tenondergegaan in oppervlakkigheid en amusement.

rob verhoek, 27 oktober 2008, 12:50

Persoonlijk ben ik er totaal niet in geïnteresseerd wie “de nieuwe joseph” is geworden. Ik vind de nieuwswaarde ervan ook nihil en stoor me er dus mateloos aan als radio 1 (programma “lunch” - ncrv) nog eens uitgebreid aandacht aan de achtergronden daarvan gaat besteden. How low can you go? Duidelijker voorbeeld van de “nieuwe stijl” die radio 1 thans als gerestylede kleuternieuwszender uitdraagt is voor mij niet denkbaar. Gelukkig hebben we BNR nog. Ook niet geweldig maar wel minder ergernis.

h.molenaar, 30 oktober 2008, 10:36

Radio 1 nieuwe stijl is een miskleun. Ik luisterde s ochtends graag naar de radio en heb enkele weken proefgedraaid met luisteren naar de nieuwe Radio 1. Nu weet ik niet hoe snel om 09.30 het ding uit te donderen als Sven Kockelman of zijn collega aankondigt welk gezondheidsprobleem ze met “Goedemorgen Nederland” nu weer gaan behandelen. Echte robuuste journalistiek zoals voorheen op dinsdag en vrijdagochtend is er niet meer bij. Om die programma’s nu op andere tijden te beluisteren (als ze nog bestaan) zie ik niet zitten. Mijn radio-luistertijd is in de ochtend!  Ik ben verjaagd naar BNR (matig) en radio6 (met plezier).
Goeie journalisten zijn niet uitgestorven maar wanneer stopt de kloonmachine die Laurens Borsten kweekt?

Theo, 3 november 2008, 23:19

Radio 1 is de zender waarmee ik wakker wordt en ga slapen. De eerdere ochtenden van Rob Trip zijn verworden tot ochtenden met twee presentatoren (hoe komen ze erbij?) met een nieuwe huisstijl van hoekige jingles en dito tuuntjes. Dit went allemaal helemaal niet. Vraag me daarbij stevig af hoe iemand dit verzonnen kan hebben om kijkcijfers op te krikken. Evenmin went het dat ANP-nieuwslezers in hun bulletin vragen gaan stellen aan reporters.

Nee, dan maar gauw terug terug naar Rob Trip in de ochtend. Harmke Pijpers mag ook weer aanschuiven. En de hele audiohuisstijl van nu in de vuilnisbak.

Roosje, 4 november 2008, 12:14

Beste meneer Borst, Radio 1 was voor mij decennialang de norm waar het ging om radiojournalistiek: onderwerpen die ertoe doen, goed voorbereide journalisten die een fatsoenlijk en desondanks pittig interview kunnen afnemen. Dat alles is met de nieuwe opzet in de plee verdwenen. Een publieke zender heeft een voorbeeldfunctie als het gaat om kwaliteitsjournalistiek; Radio 1 verkwanselt haar positie en de publieke omroep mijn belastingcenten.

Janneke Tilma, 17 november 2008, 11:22

Met alle gegeven kritiekpunten ben ik het eens. Het meest ergerlijke vind ik nog dat op vijf dagen in de week de EO mag uitzenden.Hoe heeft dat kunnen gebeuren? En al die EO-mannen klinken als Knevel met zijn agressieve interviewtechniek.

Wim, 19 november 2008, 13:21

Presentatoren die niet weten met wie ze aan de lijn hangen (meermalen gehoord), namen redelijk consequent verkeerd uitspreken, vooral de buitenlandse, woordvoerders koppelen aan de verkeerde organisaties… er is een kwaliteitsslag gemaakt. Naar beneden. Je neemt jezelf niet meer serieus als je blijft luisteren.

Robin, 22 november 2008, 18:02

‘Het aandeel daalde met 0,8 procent’. Waar ik dan benieuwd naar ben is over hoeveel luisteraars het we dan eigenlijk hebben die zijn afgehaakt. Heel veel kan dat met zulke sowieso al lage luistercijfers namelijk nooit zijn. En intussen maken sommigen zich hier er enorm druk om.

Kan mij best voorstellen dat Borst ‘ns wat anders met Radio 1 wil dan steeds weer terug te moeten vallen op de categorie ‘daar heb je ze weer’. En als dat dan nu - tjongejonge - 0,8 procent scheelt, so what.

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.