nvj corona

— donderdag 13 februari 2020, 11:30 | 0 reacties, praat mee

Praktijkvoorbeelden uitgevers: ‘je vangt lezers met routine en beloningen’

Is eenmaal een plek op het homescreen veroverd, moet je lezers nog steeds blijven lokken je app te openen | Twipe

Kranten kunnen meer doen om zich in de dagelijkse routine van lezers te planten, blijkt uit een omvangrijke studie door Twipe Digital Publishing. Het bedrijf, dat uitgevers helpt bij het ontsluiten van inhoud via digitale weg, presenteert vandaag een rapport met praktijkvoorbeelden van grote spelers als de New York Times, de Wall Street Journal en The Guardian.

Voor Reinventing Digital Editions: Habit Forming News Products ondervroeg Twipe 4000 lezers, met aansluitend tientallen diepte-interviews, aangevuld met case studies bij grote kranten, uitgeverijen en persbureaus.

Je integreren in routine is volgens de onderzoekers dus van belang. Ze merken op dat ‘goed ingesleten raken’ gemiddeld al wel gauw 66 dagen kost. Vroeger was het vanzelfsprekend dat je met een koffie de ochtendkrant opensloeg. Deze in het jargon habit forming loop is echter allang vervlogen - lezers zullen op een andere manier moeten worden gelokt.

Daarvoor kunnen lezers met wisselende beloningen, oproepen tot actie en andere triggers worden bespeeld.

Zakenkrant The Economist gebruikt die trucs, maar zegt ervoor te waken de lezer te overvoeren. Elke trigger moet de lezer belonen met waardevolle, gepersonaliseerde informatie, die de lezer ‘binennhaalt’. Dat blijkt voor The Economist bijvoorbeeld in de vorm van podcasts te zijn.

Voor de Wall Street Journal bleek het verhogen van engagement via ‘variabele beloning’ verrassend genoeg in puzzels te liggen. The Guardian legt de nadruk op persoonlijke communicatie met nieuwe abonnees, via welkomstberichten en mensen uitleggen welke functies de app en website allemaal (kunnen) bieden. Gebruikers die konden worden aangezet tot gebruik van meerdere functies, bleven ook langer hangen.

De churn (het uiteindelijke verloop van nieuwe abonnees of verlies van bestaande abonnees na veranderingen, red.) kan met een mix van triggers, betrokkenheid en beloningen ook worden verkleind, blijkt uit de praktijkvoorbeelden. Dit rapport is de derde in een reeks, de rapporten zijn hier aan te vragen.

Bekijk meer van

Twipe

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.