word studentlid

— vrijdag 16 oktober 2009, 09:13 | 4 reacties, praat mee

Plasterk: programmaraden ‘achterhaald’

Het huidige systeem van programmaraden moet op de schop, schrijft mediaminister Plasterk aan de Tweede Kamer. De commissies, die bepalen welke zenders er in het analoge kabelpakket moeten worden opgenomen, zijn een achterhaald model, aldus Plasterk. Zo mogen programmaraden zich alleen bezig houden met het analoge pakket, terwijl steeds meer huishoudens (ruim 37 procent volgens de laatste cijfers, red.) via digitale kabeltelevisie kijken. Daarnaast hebben zowel de Raad van State als de Europese Commissie kritiek op het huidige model. Een goed moment om de zaak ter herzien, stelt Plasterk, die een nieuw plan presenteerde: het 'Waarborgmodel kabel en aardse digitale ether'. Laatste wijziging: 16 oktober 2009, 11:17

In dat voorstel ligt de nadruk op marktonderzoek naar voorkeuren van kabelabonnees, meer invloed van klanten en actievere voorlichting over wijzigingen aan het analoge en digitale pakket.

Voor het eerst zou ook het Digitenne-pakket (van exploitant KPN) onder deze regeling vallen. Radio-zenders blijken in de praktijk nauwelijks tot conflict te leiden, merkt Plasterk op.

Bekijk meer van

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

4 reacties

Kees Cornelder, 16 oktober 2009, 12:32

Wie programmaraden wil slopen - wederom blijkt ex-columnist Plasterk weer wat van zijn ooit hoog opgegeven scherpzinnigheid te hebben verloren - die pleit er zo’n beetje voor om de krantenbezorger af te schaffen.
Hij is het laatste onderdeel van de ketting die bij de krantproductie (redactie, drukkerij) begint.

Programmaraden zijn in feite het laatste democratische restje die er voor waken dat in het aanbod op de kabel - bestierd door zuiver commerciële ondernemingen met hun eigen puur-zakelijke agenda’s - nog zoiets als daadwerkelijke pluriformiteit aan de orde is. Die oog kunnen hebben voor nieuwe stromingen in de locale en regionale samenleving, waar zo’n kabelbedrijf NIETS mee heeft.

En marktonderzoek? Hallo, woont Plasterk tegenwoordig op de Efteling? Blijkbaar wel.
Nieuwe stromingen zullen hierin nooit aan de orde worden gesteld omdat zulke onderzoeken uitgaan van het bestaande aambod.
En de uitslag staat bij voorbaat al vast: nog meer vergroving van het aanbod.
Het is zoals ooit met de Boeken-Top 10 het geval was. Officieel stonden Haase, Notenboom enz bovenaan, maar in werkelijkheid was het moppenboek over ambtenaren de verkoopfavoriet.

Wat een eikel (weer).

S. v.d Berg, 16 oktober 2009, 13:33

Uit persoonlijke ervaring weet ik dat Programmaraden al jaren een wassen neus zijn.

Ondanks een negatief advies van de Programmaraad kreeg het commerciële regionale radiostation waar ik ooit aan verbonden was vrij snel gewoon een plek op de kabel van (destijds) Essent Kabelcom. Gewoon omdat er ruimte beschikbaar was en de Essent club geld wilde verdienen.

De Programmaraad is slechts een loos (en dus overbodig) adviesorgaan van een handjevol mensen die absoluut geen goede afspiegeling zijn van de samenleving.

Rick van Dijk, 16 oktober 2009, 13:47

De kabelaanbieders, verenigd in NLKabel, lobbyen al langer voor de afschaffen van de programmaraden. De (kromme) argumentatie dat steeds meer mensen digitaal kijken en dat daarom de raden moeten worden afgeschaft (waarom het advies van de raden niet ook van toepassing laten zijn op het digitale pakket?) is dan ook rechtstreeks van die lobbyclub afkomstig. Voor de kabelmaatschappijen is niet de kijker de klant, maar de zender/aanbieder. En zolang de kabelaanbieder nog geen volwaardige concurrentie heeft (die pas ontstaat als de kabel ook voor andere aanbieders wordt opengesteld), zal die kijker ook geen klant worden. Daar helpt inderdaad geen marktonderzoek aan.

Paul Hager, 16 oktober 2009, 17:56

Geachte heer Cornelder, spijtig dat u uw mening lardeert met schuttingtaal en badinerende persoonlijke opmerkingen aan het adres van Plasterk. Nog spijtiger is uw uitdrukking “het laatste democratisch restje”. Enig idee hoe verouderd het selectiemodel is en hoe ver dat af staat van de moderne kijker? Bij het lezen van uw schrijven is het net of ik wijlen CPN-Kamerlid Marcus Bakker hoor debatteren. “Het laatste communistische restje”. Met vriendelijke groeten.

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.