basis naar compleet

— woensdag 25 juni 2014, 09:41

Papieren De Oud-Amsterdammer stopt

De Oud-Amsterdammer stopt als papieren krant die eenmaal in de veertien dagen in Amsterdam en omgeving in een oplage van 120.000 werd uitgebracht. De krant was gratis op te halen. De uitgeverij Enter Media, die diverse lokale huis-aan-huiskranten waaronder het WeesperNieuws uitbrengt, gaat door met de digitale Amsterdamse Krant. Later bekijkt de uitgever of er een prijskaartje aan het digitale product kan worden gehangen Laatste wijziging: 25 juni 2014, 11:44

De inhoud van de digitale Amsterdamse Krant wordt grotendeels hetzelfde als de papieren (en digitale) De Oud-Amsterdammer (deze week kwam de laatste editie uit) met veel verhalen op de ouderen gericht van vroeger over de stad en omgeving. Volgens hoofdredacteur Hans Peijs gaan alle (gratis) redactiemedewerkers door.

De Oud-Amsterdammer bestaat sinds 29 november 2011 en is de vierde loot aan de stam van De Oude Stad BV die eerder de papieren kranten De Oud-Rotterdammer (oplage 122.000 exemplaren), De Oud-Hagenaar (74.000) en De Oud-Utrechter (55.300) was gestart. Al deze kranten zijn ook digitaal te lezen maar pas enkele weken na verschijning.

De Oud-Hagenaar is, evenals De Oud-Amsterdammer was, een soort franchiseproduct van De Oude Stad BV. Volgens de uitgever Enter Media was de papierenkrant De Oud-Amsterdammer niet meer te handhaven vanwege stijgende kosten en tegenvallende advertentie-inkomsten waardoor er zware verliezen werden geleden op het gratis op te halen product.

Uitgever en initiatiefnemer Fred Wallast die eind 2005 succesvol in Rotterdam is begonnen, vindt het jammer dat het in Amsterdam met het papierenconcept niet is gelukt. De titel De Oud-Amsterdammer valt onder zijn uitgeverij. ,,Het ging mij vooral om informatie en nostalgie voor de 50-plussers in Amsterdam. De advertenties zijn natuurlijk wel voor een gratis krant nodig om de exploitatie rond te krijgen.’’

Volgens hem zijn het nog steeds vooral ouderen die heel graag een papieren krant in hun handen willen hebben. Consequentie voor de tarieven van advertenties, die ook in Amsterdam meegaan, heeft het volgens Wallast niet of nauwelijks. Ieder moet zijn eigen broek kunnen ophouden.

De banden met de Oude Stad, die onder meer bestond uit gezamenlijke advertentiecombinaties, zijn nu doorgesneden. De digitale krant is helemaal een zaak van Enter Media.
De Oude Stad gaat met de rest van zijn kranten gewoon door. ,,Het gaat met de andere prima,’’ verwoordt Wallast. Winst- of verliescijfers wil hij niet geven.

Volgens Hans Peijs van De Oud-Amsterdammer ligt het ook helemaal niet aan de inhoud van de krant maar aan de kosten. ,,We kregen steeds meer lezers.’’
Bij de hele groep van De Oude Stad zijn drie journalisten in dienst en werken er nog enkelen op freelance-basis of gratis.

Tip de redactie

Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, coördinator magazine

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.