Opnieuw prestigieuze Sigma Award voor datajournalistiek platform Pointer

Het datajournalistiek platform Pointer (KRO-NCRV) heeft een Sigma Award gewonnen voor de productie over onteigende en doorverkochte Joodse woningen tijdens de Tweede Wereldoorlog. Sigma Awards belonen de beste datajournalistiek ter wereld.
De prijzen worden niet in categorieën ingedeeld: de jury kiest projecten die volgens hen het afgelopen jaar data en journalistiek het best combineerden.
Pointer gebruikte pas in 2019 gedigitaliseerde vastgoedboeken rond transacties en reconstrueerde zo hoe makelaars, notarissen en kopers omgerekend tientallen miljoenen euro’s verdienden aan roofhandel.
Jurycommentaar, kippenvel. Zo mooi dat een groep datajournalisten waar ik enorm tegenop kijk, zulke mooie woorden overheeft voor ons onderzoek. pic.twitter.com/KPeUJ5lyfO
— Jerry Vermanen (@JerryVermanen) June 16, 2021
“Door de publicaties van Pointer hebben inmiddels meer dan veertig gemeenten een onderzoek ingesteld naar hun rol in deze transacties. In enkele gevallen hebben gemeenten zelf panden gekocht, het rechtsherstel gefrustreerd, of achteraf belasting geheven aan terugkerende Joodse eigenaren. Het interactieve verhaal De Straat Die Niet Meer Bestaat won in mei de journalistiek jaarprijs De Tegel in de categorie Online”, aldus het platform.
Eindredacteur Pointer, René Sommer: “Het is ongelooflijk dat we voor het tweede jaar op rij deze prestigieuze prijs winnen. Om weer bij de beste van de wereld te horen, is een enorme beloning voor het hele team dat heel hard heeft gewerkt aan de producties over de Vastgoedboeken.”
De Sigma Awards wordt georganiseerd door een groep van vooraanstaande datajournalisten, en ondersteund door het Google News Initiative. Het is de tweede keer dat deze prijs wordt uitgereikt. Meer bij Pointer
Lees ook het interview dat Villamedia had met Pointer-eindredacteur René Sommer. “Eilandjes waarop de ene groep zich verzamelt en afzondert van de rest zul je bij ons niet vinden. Collega’s uit alle disciplines zitten bij elkaar aan het bureau en werken samen aan onze verhalen. Developers, videomakers en designers zijn bij ons net zo belangrijk als journalisten.”
Praat mee