mgm nvj maart

— woensdag 21 oktober 2009, 09:02 | 6 reacties, praat mee

Opdrachtgever bepaalt waarde

Betaal wat het waard is. Dat is de opzet van Copytaria, een tekstwinkel die werkt op basis van 'No Cure No Pay', waar opdrachtgevers de kans krijgen om na levering van een tekst zelf te bepalen hoeveel geld een stuk waard is. Volgens het bericht op de weblog van Sak van den Boom zou het voordeel liggen in het feit dat naarmate Copytaria langer bestaat, de kwaliteit van het werk geheel automatisch toeneemt. 'Slechte schrijvers geven de moed op en vallen af omdat ze steeds weinig of niks betaald krijgen. Te zuinige of slecht briefende klanten zullen merken dat er steeds minder goede schrijvers voor ze aan de slag willen. Goede schrijvers worden automatisch populairder en krijgen daardoor steeds vaker de voorkeur van vaste, goed betalende klanten. Gulle klanten kunnen zich verheugen in gretige en goede copywriters.' Meer bij Sak van den Boom Laatste wijziging: 21 oktober 2009, 11:34

Bekijk meer van

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

6 reacties

Roos, 21 oktober 2009, 11:01

Interessant concept. Alleen zit Sak vd Boom er net naast qua economische theorie. Hij noemt het concept ‘marktwerking in optima forma’ omdat de klant betaalt wat hij/zij het waard vindt. Die vlieger gaat alleen op als er sprake is van evenwicht in vraag en aanbod. De realiteit in het communicatievak is dat er meer aanbod dan vraag is, wat een neerwaarts effect op de prijs heeft. Kwaliteit speelt in de theorie geen rol en het is de vraag of die in de praktijk zo’n grote rol speelt. Bovendien moet de opdrachtgever optimaal zijn geinformeerd om een referentiekader te hebben voor een goede prijs/kwaliteitverhouding; dat is hij nooit. Dus betaalt ‘ie altijd liefst zo min mogelijk. Pay peanuts, get monkeys.

Krek., 21 oktober 2009, 12:05

Mij stoort het dat Sak van den Boom deze tekst presenteert alsof het de zijne is. Hij heeft ‘zijn’ artikel letterlijk van Copytaria overgenomen. Eigenlijk is het gewoon plagiaat. Hij heeft de content van Copytaria gestolen om zijn eigen site te stofferen.

Kortom, Sak zit er niet naast. Ík zit er naast. Bovendien zit ik er niet naast.

Zoals je zelf al aangeeft, Roos: pay peanuts get monkeys. Door het wederzijdse rankingsysteem zullen pindabetalende opdrachtgevers al snel veroordeeld worden tot tikkende apen. Klanten die wél goed betalen kunnen zelf kiezen om hun project voor te leggen aan schrjvers met een hogere ranking. Die kiezen dus voor kwaliteit, en krijgen ook kwaliteit omdat ook de betere schrijvers bereid zullen zijn erg hun best te doen voor zo’n suikeroompje.

Misschien weten opdrachtgevers niet precies wat ‘normale’ prijzen zijn. Maar het is een lerend systeem. Ze zullen aan hun ranking al snel merken of hun prijsidee reëel was.

Verder, als er inderdaad meer aanbod is dan vraag, dan gaan de prijzen over de hele linie naar beneden. Ook dat is marktwerking.

Jan D., 21 oktober 2009, 13:21

Dus Sak heeft de tekst gekocht en besloten er 0 euro voor te betalen. Ja, zo werkt dat dus. Leuk!

Ab Bertholet, 21 oktober 2009, 14:05

Zoals de naam Copytaria al suggereert, kun je hier vooral terecht voor de smaken tussen Van der Valk en fastfood. Er zal op die markt beslist enige ruimte voor het nieuwe concept zijn.
En waar het opdrachtgevers verleidt om niet langer zelf te hannesen met hun teksten, juich ik het ook toe.
Verder zal het voor het midden- en hogere segment nauwelijks iets betekenen.
En tot slot: wat is eigenlijk de kritische massa aan beide kanten? Hoeveel deelnemers heb je nodig om de ranking uit de sfeer van absolute willekeur te halen?

Krek., 22 oktober 2009, 01:12

@Ab: Je kletst uit je nek, want je hebt geen enkel inzicht in de kwaliteit van de deelnemende schrijvers. Ik wel.

Bij Copytaria hebben zich inmiddels 90 copywriters, redacteuren, journalisten en correctoren ingeschreven en daar zitten een paar hele ervaren mensen tussen. Mensen die - schat ik zo in op basis van je eigen site - met één hand op de rug gebonden een kringetje om Ab&Co; schrijven.

Natuurlijk wil Copytaria ook in het lagere segment iets voor opdrachtgevers betekenen. Dus ik begrijp best dat je je zorgen maakt over de toegenomen concurrentie.

Ronald, 22 oktober 2009, 09:42

In het Darwin jaar kunnen we concluderen dat het sociaal-darwinisme heeft gewonnen, het is survival of the fittest. Maar moeten we hier nou blij om zijn? Ik denk het niet….

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.