— dinsdag 12 augustus 2014, 15:05 | 0 reacties, praat mee

Ook Libelle krijgt programma op SBS

Libelle krijgt het najaar een eigen programma op SBS. Hoofdredacteur Franska Stuy laat weten dat vanaf 15 september elke werkdag het kookprogramma ‘Libelle en Claartjes Keuken’ wordt uitgezonden op de zender SBS6. Het gaat om een programma van zeven minuten waarin kok Claartje Lindhout – een bekende voor Libelle lezeressen – één of twee gerechten kookt. Libelle en Claartjes Keuken wordt drie keer per dag uitgezonden. De recepten staan die week ook in het weekblad en op Libelle.nl. Libelle is het derde tijdschrift van uitgever Sanoma dat aankondigt in september te starten met een televisieprogramma. Van vtwonen en AutoWeek werd eerder al bekend dat ze het avontuur op tv aangaan. Laatste wijziging: 23 september 2014, 18:44

Op zondag 28 september start vtwonen met een gelijknamig woonprogramma op SBS6. In het programma, gepresenteerd door Viktor Brand, helpen stylisten van vtwonen stellen met verschillende visies op hun inrichting hun woning zo in te richten, dat ze weer verliefd worden op hun huis. AutoWeek start zaterdag 6 september in de namiddag met AutoWeek BigBoys op SBS6. Een luchtig autoprogramma, gepresenteerd door Edo Brunner en Roland Tameling. Daarmee komt de voorgenomen kruisbestuiving tussen de SBS-zenders en grootaandeelhouder Sanoma eindelijk concreet op gang. Sanoma nam SBS Broadcasting in 2011 over, samen met John de Mol, die een minderheidsbelang bezit. Sindsdien wordt er druk gespeculeerd over welke Sanoma-merken als eerste een televisievariant zouden krijgen. Beau Monde en NU.nl zijn titels die ook vaak worden genoemd, maar daar zijn nog geen concrete plannen van bekend.

Franska Stuy – die in de jaren negentig al eens een groot kookprogramma maakte op RTL en later SBS dat hing onder het blad Tip Culinair – heeft er nooit een geheim van gemaakt heel graag met Libelle op televisie te willen. Net als dat ze op de radio wil overigens, en een eigen Libelle hotel. Maar voor tv heeft ze al jaren ideeën waar ze een hele zender mee zou kunnen vullen. ‘Die grote daily liveshow. Ik zie ‘m al helemaal voor me. Maar televisie maken kost een hoopt werk, tijd en geld.’ Libelle en Claartjes Keuken ziet ze dan ook als een ‘klein tussenprogramma’, om te testen. Het begin van iets groters.

Ook voor vtwonen is het een langgekoesterde wens. Toen Sanoma er eind vorig jaar voor koos om zich toe te gaan leggen op nog maar 17 focustitels, ging het ineens snel, zegt hoofdredacteur Carlein Kieboom. ‘Sindsdien is er focus en aandacht. Binnen twee maanden stond er een format.’ Binnen nu en twee weken worden de eerste afleveringen opgenomen door producent IDTV. De camera’s volgen de redactie wanneer die – als autoriteit op het gebied van wonen – uit alle aanmeldingen een case uitzoekt, een plan maakt en vervolgens uitvoert. ‘Dat is voor iedereen heel spannend. Ineens staat er een camera bij je redactievergadering. Maar het is gezonde spanning. Vtwonen is immers smaakmaker en stijlmeester op het gebied van wonen. Het programma blijft dichtbij onszelf.’

Vanaf september worden er tien afleveringen uitgezonden. Kieboom: ‘Vtwonen is meer dan een tijdschrift: we hebben ook de vtwonen shop, een huiscollectie, vtwonen.nl, apps, een catalogus, social media, de Woonbeurs die in september weer van start gaat. Televisie was de missing link om de hele carrousel te laten draaien. De wens is om straks het hele jaar door op tv te zijn.’

De redactie van AutoWeek speelt al acht jaar ‘stiekem televisietje’, zegt hoofdredacteur Robert van den Ham. Zijn voorganger Tonie Broekhuijsen stelde acht jaar terug de eerste twee videoredacteuren aan. Tegenwoordig werkt er een videocrew van zes man, die wekelijks tussen de negen en twaalf filmpjes maakt. Autotesten, interviews, docu’s, Autoweekjournaal. In de Video-app van AutoWeek zitten inmiddels meer dan tweeduizend filmpjes. Van den Ham: ‘Mijn voorganger heeft heel goed ingeschat dat dit het wel eens zou kunnen gaan worden. Sindsdien zijn we de focus steeds meer gaan verleggen naar bewegend beeld, dat hebben we spelenderwijs doorontwikkeld.’ Dat er nu een televisieformat is, noemt hij een logische vervolgstap.

De redactie van AutoWeek maakt het programma AutoWeek BigBoys van begin tot eind zelf, zonder buitenproducent. Ook Tameling, een van de presentatoren, komt van de AutoWeek-redactie. Van den Ham: ‘We huren alleen een externe productieleider en regisseur in. De rest doen wij. Daar ben ik enorm trots op, en ik vind het een waanzinnig compliment voor de jongens die eraan werken.’

De BigBoys hebben al een tijdje proefgedraaid. De afleveringen zijn te zien op de site van AutoWeek. In eerste instantie worden er acht afleveringen uitgezonden op SBS6. Bij succes volgt verlenging, maar de BigBoys blijven sowieso bij elkaar, belooft van den Ham. ‘Als het niet op tv is, dan op Autoweek.nl.’

Tip de redactie

Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, coördinator magazine

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.