e learning nvj

— maandag 15 oktober 2012, 09:21 | 1 reactie, praat mee

Ook de NOS onderuit met Lance

Mart Smeets bekende ruiterlijk schuld, verzacht met wat smoezen, over het verheerlijken van Lance Armstrong. Zijn baas, de NOS, mag zich ook achter de oren krabben, vindt Peter Olsthoorn.

 

Laatste wijziging: 18 oktober 2012, 11:24

Twee jaar geleden schreef ik, met de tong in de wang, maar ook wat deemoedig, Mart en Lance maken me iets duidelijk.
Recent ontmoette ik Smeets bij toeval op Hollands Spoor in Den Haag, een vrijdagnacht. De keiharde werker vertelde de zaterdagmorgen tijdig weer aan de pc te zullen zitten, want de deadline van zijn volgende boek naderde ras, over drie weken. Ik suggereerde hem om eens een paar jaar langer over een boek te doen, en er echt onderzoek voor te doen. Hij keek me aan of mijn trein van een andere planeet kwam.

Afgelopen week was Mart Smeets zo moedig om breed zijn fouten en beperkingen te erkennen nadat bekend was geworden op welke schaal het dopinggebruik van zijn idool Lance Armstrong had plaatsgehad. Smeets ging nat als journalist, maar niet als commentator en als entertainer. We genoten mee met zijn heldenvereringen bij het wielrennen en schaatsen, hoe cynisch ik er twee jaar geleden ook over schreef.

Het is goedkoop nu m’n gelijk te halen. Liever zoom ik in op een verzuchting van Mart Smeets: zelfs de BBC met zijn enorme apparaat had dit nooit boven tafel weten te halen. Ook de pers in België, toch het wielerland bij uitstek, stond erbij en keek naar de buitenkant.

Diezelfde week las ik het zoveelste interview met NOS-directeur Jan de Jong, baas van Smeets, dit keer in Mediafacts, om zijn keuzes te verdedigen. Gevraagd naar oneerlijke concurrentie, rechtvaardigde hij de subsidiëring met: ‘Een goede, onafhankelijke journalistiek die rekening houdt met de pluriformiteit van de samenleving, is van wezenlijk belang voor het functioneren van de democratie.’

En over de strijd met wereldspelers zoals Murdoch en Apple: ‘Wij kunnen overleven als wij in deze wereldmarkt lokaal - in Nederland - uniek eigen nieuws maken en als wij grote events als EK’s en WK’s voetbal en de Olympische Spelen kunnen blijven verslaan.’

Begrijpelijke uitingen van Jan. Ze krijgen nu toch een wat andere betekenis, zeker wanneer hij zegt over RTL: ‘Maar als een commerciële eigenaar van een televisiestation op een dag bedenkt dat hij meer geld kan verdienen aan het maken van games, dan bestaat de kans dat hij dat ook echt gaat doen.’

‘Games’ is een boeiende term. We denken aan de computer. Echter, ook al die sportevenementen zijn ‘games’ voor de tv-kijker. Ze vormen amusement. Net als de hele publieke omroep aan amusement doet, omdat ze een brede opdracht heeft en niet ‘elitair’ (Gerard Timmer) kan en mag zijn.

Dat vormen ook de redenen om informatie te gieten in formats van amusement. Die doen het ook voortreffelijk qua kijkcijfers, en daar op afdingen verraadt jaloezie. De leuke smoeltjes en gevatte jongens vullen het scherm, deskundigen die concentratie vereisen moeten wijken.

Het publiek dicteert dat en de publieke omroep heeft geen zin om tegenwicht te bieden. Als dat ertoe leidt dat de fans van Tegenlicht, en welke journalist is dat niet, dat programma maar uitgesteld moet gaan kijken, dan heb ik daar vrede mee. Nog liever dan het ‘toegankelijker maken voor een groot publiek’.

De onthullingen over de dopinglogistiek van Lance & Company stellen echter de uitspraken van Jan de Jong en Mart Smeets in een ander daglicht. Er was geen tijd, geen geld, geen aandacht voor goed journalistiek onderzoek. Niet enkel Lance treft blaam, ook zijn fans die beweren journalistiek te brengen.

De publieke omroep heeft liever het leuke smoeltje van Michael Boogerd aan tafel en slikt zijn ontkenning voor zoete koek met een miljoen kijkers op prime time, betaalt prettige verslaggeving bij haar ‘games’ vorstelijk - liever dan voldoende geld beschikbaar stellen voor ‘elitair’ onderzoek dat de zoete droom van Jan de Jong en zijn noodzakelijke rechten verstoort.

Sorry, het klinkt wat hard, beste Jan de Jong en Gerard Timmer. Ik ken jullie dilemma’s en respecteer jullie inzet, maar het zou prettig zijn als jullie je met het demasque van de beste gamer ooit (‘Thank you, Lance’) nog eens even achter de oren krabben over de waarde van bestedingen, verdelingen van zendtijd, geld en de rol van kijkcijfers.

Peter Olsthoorn

Bekijk meer van

NPO

Praat mee

1 reactie

J.C. Roodenburg, 18 oktober 2012, 16:41

Blijf toch een kwestie van achteraf ‘gelul’. Je moest eens weten hoeveel vooraanstaande journalisten ik heb meegemaakt die mee huilden met de wolven in het bos.

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Jenny Fritschy

Webontwikkeling

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.