— vrijdag 30 november 2012, 11:24 | 0 reacties, praat mee

Online storm

Bianca Pander schreef in de vorige estafettecolumn dat ze zich gelukkig prees met de Nederlandse journalistiek, die over het algemeen toch vrij objectief bericht. Een mening die ik met haar deel; een beetje journalist probeert op zijn minst hoor en wederhoor toe te passen en laat zich niet enkel door scoops leiden.

Jawel, er zijn vele journalistieke missers te benoemen, maar door de afgelopen dagen die ik doorbracht te midden van drukke voorlichters van een grote organisatie, zie ik in dat er ook slow news bestaat, en dat redelijkheid en argumentatie het vaak winnen van de honger naar scoops en sensatie.

Waar bedrijven echter nog veel beter bij stil moeten staan, is dat hun reputatie al lang niet meer alleen gemaakt of gebroken wordt door een artikel in een landelijke krant, maar dat het daar pas begint. Een organisatie wordt vanaf dat moment de speelbal van een miljoen burgerjournalisten die op fora en sociale media in vlijmscherpe columpjes van 140 tekens het nieuws duiden. Dit fenomeen heeft niet enkel een effect op je reputatie, maar is uiteindelijk ook van invloed op het behartigen van belangen voor je organisatie bij mensen die beslissingen maken, zoals bijvoorbeeld politici.

Je (online) reputatie is dus ontzettend belangrijk voor je positie in het maatschappelijke debat. En toch zijn organisaties vaak te verlamd om echt adequaat te reageren op deze online storm die soms over hen heen raast. De kwestie ligt dan te ingewikkeld, het is beter om alles achter de schermen af te handelen en vooral niet online op de kritiek te reageren, zo is vaak de redenering.

Maar zo werkt het echt niet meer. Je kunt bemiddelen en woordvoeren tot je een ons weegt, en alle problemen uit een negatief artikel in de krant onder de radar zachtjes wegmasseren bij de betrokkenen. Maar politici zijn echt net gewone mensen; ze maken beslissingen op basis van associaties en reputatie; vooroordelen die in toenemende mate worden gevoed en aangewakkerd door dat miljoenenleger aan online journalisten die elkaar steeds weer blijven opstoken. In kortere maar ook heftigere newscycles dan ooit tevoren.

Organisaties zouden dus moeten inzien dat het in deze tijd onmogelijk is om je belangen enkel onder de radar en achter de schermen te behartigen, maar dat juist ook actieve reputatiebescherming op online kanalen van vitaal belang is. Webcare dus, met een stevig mandaat. Organiseer je eigen nieuws; creëer een platform waarop je zelf het verhaal kunt duiden. Neem online reacties serieus en reageer snel en adequaat. Alleen zo kan je je reputatie in eigen hand houden en je eigen belangen op lange termijn blijven behartigen.

.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken), digitaal strateeg bij public affairs bureau Fleishman-Hillard, geeft de pen door aan Renske Bruinsma, manager communicatie bij de KNVB.

cop 2019

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.