— maandag 10 december 2018, 09:28 | 0 reacties, praat mee

Onderzoek over de informatielast van journalisten en burn-out

© cco Pixabay

De informatie-eisen die worden gesteld aan de moderne digitale journalist zijn overweldigend en kunnen leiden tot een burn-out. De journalisten zouden dan ook graag meer ondersteuning willen van het management, als ook technologische oplossingen om de informatieload beheersbaar te maken. Dat zijn de belangrijkste conclusies van een negen maanden durend project van het European Journalism Center’s News Impact Network.

Voor dat onderzoek zijn gesprekken gevoerd met de mediasector en konden mensen meedoen aan een enquête. Het doel van het project is manieren te vinden om de journalistiek te verduurzamen in een steeds veranderend medialandschap.

Volgens een journalist die zich liet omscholen tot psychotherapeut, lijken journalisten op moderne redacties te bezwijken aan “angst en uitputting” vanwege de noodzaak om de “schijnbaar eindeloze mogelijkheden van potentiële bronnen” die voor hen beschikbaar zijn te monitoren.

De hoeveelheid informatie die op een werkdag wordt verwerkt wordt gezien als overweldigend en journalisten zouden graag oplossingen zien van externe partijen. Echter, door het gebrek aan slimme oplossingen verzinnen veel journalisten maar hun eigen ‘hacks’ om de hoeveelheid informatie beheersbaar te maken. Bij de meeste journalisten resulteert dat in het stilzetten van notificaties, het verwijderen van sociale media apps van telefoons of het mailprogramma niet openen bij het maken van een artikel of productie. Als het echt belangrijk is, dan bellen mensen wel, is het idee.

Uit gesprekken met mensen in de media-industrie bleek ook dat het te makkelijk is om te kijken naar technologie of externe partijen voor oplossingen. Het management speelt ook een grote rol, dat zou kunnen helpen om de informatielast beter beheersbaar te maken. Want hetzij door opzettelijke onwetendheid, of door een sterke wens om te reageren op het veranderingen in de digitale journalistiek, het management vraagt simpelweg vaak te veel van journalisten. Je haalt volgens een deelnemer van het onderzoek niet het meeste uit je personeel als je hen ook vraagt buiten kantooruren te werken en altijd alles in de gaten te houden. Meer bij Nieman Lab

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.