mgm nvj maart

— dinsdag 25 maart 2014, 14:05

‘Omroepen worden productiehuizen’

De Nederlandse Publieke Omroepen (NPO) verliezen hun recht op zendtijd en gegarandeerd programmabudget. Zij moeten zich omvormen tot ‘productiehuizen’. Dit gaat de Raad voor Cultuur donderdag naar verwachting adviseren aan staatssecretaris Sander Dekker (Media, VVD), zo blijkt uit gesprekken met betrokkenen rond de adviescommissie, en uit de vooradviezen van groepjes deskundigen die de Raad hielpen. Dat meldt NRC. Iets soortgelijks meldde Jan Slagter, directeur van Omroep Max, ook al in februari. De publieke omroep moet volgens NRC worden opengesteld voor bedrijven en organisaties van buiten, die zonder tussenkomst van een omroep ook programma’s kunnen leveren. Per genre beslist een hoofdredacteur, gesteund door een redactie, wat voor soort programma’s er op Nederland 1, 2 en 3 komen. Omroepen en buitenstaanders kunnen hier op intekenen. Op basis van deze onbevestigde adviezen heeft Eric van Stade, de nieuwe directeur van de fusieomroep AVROTROS, al laten weten geen voorstander te zijn van het idee van hoofdredacteuren-per-genre. Laatste wijziging: 25 maart 2014, 15:40

De adviseurs willen een uitzondering voor nieuws en evenementen. Een ‘hoofdredacteur nieuws’ zou met zijn redactie zelf nieuws en evenementen verzorgen. Volgens het advies moet de publieke omroep wel kiezen voor een beperkt aantal genres, als nieuws, kinder-tv, cultuur, levensbeschouwing. Amusement behoort niet langer tot de publieke taken. En net als de NPO willen de adviseurs af van het ledenaantal als bestaansgrond van de omroepverenigingen.

Het advies van de Raad voor Cultuur maakt deel uit van Dekkers grootscheepse verbouwing van het omroepbestel. Na de bezuinigingen en de omroepfusies van vorig jaar, heeft hij drie onderzoeken laten uitvoeren: het advies van de Raad voor Cultuur, een studie naar andere inkomsten van de omroepen (meer reclame, meer geld van kabelmaatschappijen) en een rapport over samenwerking met regionale media. Dekker komt rond de zomer met een visie op het bestel.

Bekijk meer van

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.