Bezuiniging NPO opvangen door reclame
Door meer reclame uit te zenden zouden de bezuinigingen bij de publieke omroep deels kunnen worden opvangen. Vooral als programma-onderbreking voor commercials worden toegestaan kunnen de inkomsten oplopen. Dat staat in het onderzoeksrapport 'Onderzoek naar mogelijkheden voor verhogen inkomsten van de Landelijke Publieke Omroep' (.pdf) dat staatssecretaris Sander Dekker (Cultuur) maandag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Er zouden vele miljoenen euro's meer kunnen worden binnengehaald. Het vorige kabinet legde de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) een bezuiniging op van 200 miljoen euro. Daar kwam nog eens 100 miljoen euro bij. Omdat het aantal kijkers daalt gaan ook de reclame-inkomsten omlaag. Voordat de publieke omroep meer reclame kan uitzenden zou wel de wet moeten worden aangepast. "Het realiseren van deze additionele inkomsten is een politieke keuze binnen de Europese kaders, en heeft gevolgen voor het onderscheidende karakter van de Publieke Omroep", zo is te lezen in het rapport.
De NPO vindt het geen goed plan om programma’s te gaan onderbreken door reclame. Volgens NPO-bestuurder Rijxman moet het onderscheid tussen publieke omroep en commerciële omroepen blijven bestaan.
Bovendien denkt de NPO dat de bezuinigingen niet opgevangen kunnen worden met extra reclame-inkomsten. De omroepen willen volgens Rijxman graag meedenken over een manier om extra geld te verdienen, maar moet dat niet ten koste gaan van de kijker.