NVJ: mediabrief Slob is een ‘vertraagde gifpil’

De Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) heeft de mediabrief van minister Slob omschreven als een 'vertraagde gifpil', die een sterke publieke omroep zegt te willen, maar de opmaat is voor ingrijpende bezuinigingen tegen 2021.
De NVJ vindt dat de plannen vol tegenstrijdigheden zitten. “Er lijkt overheidsgeld bij te komen, maar in de praktijk verliest de omroep op termijn opnieuw tientallen miljoenen. Terwijl het belang van een sterke onafhankelijke journalistiek en een sterke publieke omroep nota bene in het regeerakkoord nog werd verankerd, is het onbedoelde effect van de nu voorgestelde maatregelen een ernstige verzwakking van de publieke omroep”, aldus de vereniging.
De geboden compensatie van 25 miljoen euro voor het plan tot 20 uur ‘s avonds geen reclame meer te vertonen staat niet in verhouding tot de 80 tot 90 miljoen euro die de maatregel vermoedelijk op jaarbasis kost, aldus de NVJ.
In de praktijk zal de publieke omroep het met zo’n 60 miljoen euro minder moeten doen. De afgelopen jaren werd structureel al zo’n 250 miljoen euro bezuinigd. De NVJ vreest voor de impact op programma’s en wijst op de ronkende economie en het feit dat de publieke omroep in Nederland al een van de goedkoopste is van Europa.
De NVJ waardeert de ‘mooie woorden’ die Slob heeft voor het belang van regionale en lokale journalistiek. “Maar ook hier blijven de concrete maatregelen om die positie te versterken beperkt tot een eenmalig bedrag van 15 miljoen. Daar kun je geen solide toekomst op bouwen.” Meer bij de NVJ
Praat mee