mgm nvj maart

— donderdag 20 februari 2014, 08:14 | 0 reacties, praat mee

NU.nl zet de deuren open

NU.nl zet de deuren open
© Truus van Gog

Gij zult innoveren. Een adagium waar ieder medium anno 2014 mee te maken heeft. In de voorhoede opereert NU.nl. Afgelopen maanden zette de nieuwssite onder de noemer NUlab de deuren wagenwijd open voor iedereen met een goed idee. ‘De gebruiker ziet misschien wel beter dan wijzelf wat we nog missen.’

Laatste wijziging: 27 februari 2015, 10:28

De nieuwste innovatie bij NU.nl heet NUpush. Een mobiele dienst die gebruikers in staat stelt zelf gemakkelijk aan te geven over welk nieuws ze pushberichten wensen te ontvangen, hoeveel, en op welk moment. Op het lijf geschreven pushberichten op je mobiel dus; je zou denken dat het al bestond, maar het is een noviteit.

Het concept is bedacht door internetondernemer Yvo Schaap. Hij won er afgelopen maand het eerste open innovatieprogramma van NU.nl, NUlab mee.

NU.nl gaat het concept verder ontwikkelen en het zal het binnenkort onderdeel uitmaken van de NU-apps. Schaap kreeg er een cheque van 10.000 euro voor. Die ontving hij op een podium in de MTV Studio’s in Amsterdam Noord, tijdens wat de grande finale was van het project NUlab. In het najaar van 2013 nodigde NU.nl heel Nederland uit om mee te denken over nieuwe ideeën voor de nieuwssite. Uit alle inzendingen werden 150 ideeën geselecteerd, die gedurende negen weken verder zijn uitgewerkt. Inzenders kregen webinars, die ze vanuit huis konden volgen, waarin ze werden gecoacht op het gebied van productontwik­keling, ideeën pitchen en de uit­werking ervan.

‘We hebben heel bewust de deur open gezet voor iedereen, omdat we benieuwd waren naar de ideeën die buiten de media en journalistiek leven’, zegt hoofdredacteur Gert-Jaap Hoekman. ‘We zijn altijd bezig met de vraag hoe je een verhaal vertelt en hoe je de lezer daar het beste op attendeert. De gebruiker van NU.nl ziet misschien wel beter dan wijzelf wat we daar nog in missen. We hoopten op nuchtere ideeën te stuiten die niet opgesloten zitten binnen bepaalde denkkaders.’

Dat resulteerde uiteindelijk in drie finalekandidaten die niet uit de journalistiek komen. Naast Schaap waren dat Philip Stork – in het dagelijks leven communicatie­adviseur – met het concept NUhier, een hyperlokaal platform waarop je het nieuws uit je buurt kan volgen, maar ook als ‘getuige’ zelf nieuws aan kan toevoegen. En NUmeer van oud-ondernemer en oud-IT’er Jos Jaspers, voor meer diepgang bij het nieuws.

In de eindfase van NUlab kregen de drie finalisten een team toegewezen, om in het korte tijdsbestek van vier dagen een prototype te ontwikkelen, te testen en beter te maken.

Ze werden bijgestaan door professionals van MakerStreet, een Amsterdams netwerk van digitale innovators, met onder anderen oud-Sanoma Digtial CEO Joris van Heukelom.  Het bedrijf deed al verschillende innovatieprogramma’s bij mediabedrijven en in de bancaire sector. Van Heukelom: ‘De kosten van innovatie waren tien, vijftien jaar geleden nog heel hoog. Technologie was duur, groots en meeslepend. Dat is nu allemaal veel toegankelijker geworden.’ Hij werkt volgens de Lean Start Up-methode.

Een aan populariteit winnende filosofie die is overgewaaid uit Silicon Valley, die er kort gezegd op neerkomt dat grote bedrijven om te innoveren weer moeten gaan denken als kleine start-ups; snel veel prototypes op de markt brengen om ze te testen onder gebruikers. Wat niet werkt, stoot je snel weer af, wat werkt ontwikkel je door. Het testen (Heukelom: ‘valideren’) is het belangrijkste onderdeel van de methode. Eén dag van de vierdaagse bootcamp van NUlab stond dan ook volledig in het teken daarvan. De drie finalisten werden de straat opgestuurd om hun prototype voor te leggen aan random voorbijgangers, en ook online werden potentiële gebruikers om hun mening gevraagd.

Zo ‘open innoveren’ is nog niet zo gebruikelijk in de journalistiek. Hoekman: ‘Ik zie het nog weinig gebeuren om me heen. Wij journalisten denken al vrij snel van onszelf dat we wel weten hoe het moet. Als iemand je niet leest, is er iets mis met hem en niet met het product, is vaak de gedachte. We luisteren niet goed genoeg naar de wensen van het publiek.’ Daar heeft hij zich zelf ook schuldig aan gemaakt, bekent hij meteen. Vorig jaar nog, toen NUpubliek werd gelanceerd. Een website die werd gevuld met data en statistieken uit de Tweede Kamer, voor statistiekfetisjisten. ‘Klinkt interessant, maar in de praktijk hield de massa zich daar helemaal niet mee bezig. We hadden ook niet getest of er überhaupt mensen op zaten te wachten.’

Eerst testen dus, voor je iets optuigt, is nu het devies. Dat past ook goed bij NU.nl. ‘Ik zeg altijd: ‘NU.nl is van iedereen. De afstand tussen ons en onze gebruikers is klein – kleiner dan bij traditionele media. Waarom zouden we ze niet in een vroeg stadium vragen wat ze ergens van vinden? Met de kanttekening dat je uiteindelijk wel zelf de knopen doorhakt op basis van je eigen deskundigheid. Want als we alleen maken wat mensen zeggen te willen, dan zag de homepage er heel anders uit. Dan stond er misschien wel niets op over Syrië, en daar kiezen wij wel heel nadrukkelijk voor. Maar dat neemt niet weg dat we onze gebruikers serieus nemen, en we voelen ons niet te goed om naar feedback te vragen.’

Winnaar Schaap ziet inmiddels ook het nut van open innoveren. De meeste input voor zijn concept kreeg hij op de dag dat hij met zijn prototype de straat op moest. Hij maakte een preview van NUpush waarin mensen in konden vullen of ze direct, gebundeld of helemaal geen push-berichten wilden ontvangen. ‘Daaruit bleek dat de meeste mensen het direct wilden ontvangen. Zo kon ik de functionaliteit meteen meten.’ Mede-finalist Stork vat het treffend samen: ‘Je moet niet alleen blijven zitten met je idee. Je moet het delen, iedereen moet het horen, je moet er kritiek op krijgen. Dan wordt het beter.’

Uiteindelijk ging Schaap er met de prijs vandoor. Uitgever en jurylid Sander Stallinga: ‘We zien dat nieuwsorganisaties vooral zelf bepalen hoe vaak en wat iets als breaking news wordt bestempeld, bij NU.nl willen we onze bezoekers die controle zelf geven.’ Dat kan met NUpush, en het concept sluit wat Hoekman betreft dan ook precies aan bij een van de belangrijkste speerpunten van NU.nl: het persoonlijk maken van nieuws. Met de bedenkers van NUhier en NUmeer gaat NU.nl binnenkort ook om tafel over de vraag of en hoe er een vervolg aan kan worden gegeven.

Als de evaluatie is afgerond, start nog dit jaar een tweede versie van NUlab. ‘Niet dat we innoveren om het innoveren’, zegt Hoekman. ‘maar wel om te experimenteren en nieuwe wegen te bewandelen. NUlab heeft daar wat hem betreft een goede impuls aan gegeven. Niet alleen door de drie concepten die eruit zijn gerold, maar ook door het effect dat het project had op de redactie. ‘Die werd echt meegezogen in het enthousiasme rond NUlab. Ineens kreeg ik quick pitches, tot één zin teruggebrachte ideeën, van redacteuren in mijn mailbox. Dat is mooi om te zien. Want wij zijn een product van innovatie, het zit in ons DNA om overal als eerste mee te komen. Daarom hebben we afgelopen maand ook geëxperimenteerd met Google glass en met smart watches – misschien gaat er nooit iemand mee lopen, maar wij denken dat de kans groter is van wel en daarom stappen we nu vast in.’

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.