NTR krijgt boete van 150.000 euro

UPDATE Omroepbaas van de NTR Paul Römer heeft zaterdag in het AD (betaalde link) laten weten dat hij zich niet neerlegt bij de straf. De NTR kan bij het Commissariaat bezwaar aantekenen. Wanneer dat niets uithaalt, kan de omroep naar de rechter stappen. Volgens Römer lag het inpakpapier achter de balie zodat winkelmedewerkers het zouden kunnen gebruiken en was het inpakpapier dus niet te koop. "Al was de boete maar een tientje, dan nog zou ik die uit principe aanvechten," aldus Römer tegenover het AD. Het Commissariaat voor de Media heeft de NTR een boete opgelegd van 150.000 euro voor het veelvuldig in beeld brengen van inpakpapier in het Sinterklaasjournaal van 2013. Het inpakpapier met het logo van het Sinterklaasjournaal zou veelvuldig en nadrukkelijk in beeld zijn geweest. Ook zou in het Sinterklaasjournaal teveel aandacht zijn besteed aan de staf van Sinterklaas. Beiden producten produceert en verkoopt de NTR als nevenactiviteit.
Volgens het Commissariaat heeft de NTR daarmee het publiek beïnvloed ten opzichte van deze producten, die ook in de handel verkrijgbaar waren. Op grond van de Mediawet 2008 is dit verboden. Volgens het Commissariaat is deze boete de enige geschikte sanctie, vanwege de ernst van de overtreding, het structurele karakter, de vooraf gegeven waarschuwing en het feit dat de uitingen zich hebben voorgedaan in een kinderprogramma.
In 2013 heeft de NTR toestemming gevraagd en gekregen om als nevenactiviteit inpakpapier en de staf van Sinterklaas te produceren en te verkopen. Het Commissariaat heeft de NTR er toen op gewezen dat er geen aandacht besteed mag worden aan producten die als nevenactiviteit worden gemaakt.
Praat mee