website over journalistiek

x

Villamedia heeft een app

 

NRC wordt steeds Amsterdamser

Hans Roodenburg — Geplaatst in dagblad op donderdag 22 september 2011, 14:33

Opinie

NRC Handelsblad is een links-liberale krant geworden die met name de Amsterdamse grachtengordel gaat bedienen. In deze opvatting sta ik, gelukkig maar, niet alleen, constateert Hans Roodenburg. Een aantal, voornamelijk Rotterdamse collega’s, die waren bij de opening van de expositie Laatste Nieuws! over verdwenen Rotterdamse krantentitels in Museum Rotterdam, is het met mij eens. Sommigen zijn zelfs heel ontevreden over de veranderingen bij de krant.

De discussie over de NRC kreeg afgelopen weekeinde (17 september) nog een extra dimensie door het gloednieuwe weekendmagazine DeLuxe. Tweeënzeventig glossy pagina’s met – deze eerste keer – als hoofdbestanddeel modetrends waaraan naar mijn inschatting zelfs 90 procent van de NRC-lezers nooit aan toe komt.

Ongetwijfeld zal dit magazine, gezien de vele topadvertenties in luxe, erg winstgevend zijn voor de nieuwe uitgever NRC Media, die sinds begin vorig jaar in handen is van investeringsmaatschappij Egeria (ontstaan uit C&A) en investeerder Derk Sauer (die veel geld heeft verdiend met uitgaven in Rusland).
Alleen de ouwe, trouwe abonnees van NRC Handelsblad vragen zich waarschijnlijk af of zij op dergelijke ongevraagde lifestyle zitten te wachten. Eerder dit jaar werden zij al verrast met het weekendkatern Lux dat ook al grotendeels is gericht op het leven nogal ver van de actualiteit af en in hoge mate is bedacht door ‘het centrum van de mediawereld’ dat Amsterdam lijkt te zijn.

Daarbij komt nog dat eigenaren in samenspraak met de hoofdredactie al eerder hebben besloten de centrale redactie van NRC Handelsblad volgend jaar te verhuizen van Rotterdam naar Amsterdam.

Logisch dus dat bezoekers van de expositie in Rotterdam, die ik daar ontmoette, zich vertwijfeld afvragen of zij nog ‘hun’ NRC in de bus krijgen. Vooropgesteld door mij: de krant is nog altijd de beste van Nederland als het om de kwaliteit en de serieusheid van het nieuws en de achtergronden in ons land en het buitenland gaat. En met de nieuwe lifestyle weekenduitgaven zal men ongetwijfeld de nieuwe generatie koopkrachtige jongeren (yuppen) bereiken.

Maar was NRC Handelsblad in het verleden een zeer evenwichtige krant, de laatste jaren lijkt het wel of de balans doorslaat naar de nieuwe moderniteiten. Op het gevaar af dat ik als een zure 66-jarige wordt versleten mag het van mij in lifestyle toch wel wat minder. Bovendien: jongeren worden vanzelf ouder, gematigder en relativerend en zullen dan aan hun krant als informatiebron ook andere eisen stellen.
Hoewel het mij – en vele andere oudere journalistieke collega’s in Rotterdam en omgeving, zelfs zij die afkomstig zijn van de NRC-redactie – moeite kost de gepopulariseerde formule van NRC Handelsblad te accepteren, kan ik billijken dat de chique advertenties er waarschijnlijk voor zullen zorgen dat deze krant met zijn grote redactie overeind blijft.

Ik heb wel eens het alternatief gepleit voor hogere tarieven in abonnementen en losse verkoop. Maar daarvoor kreeg ik maar heel weinig handen op elkaar. Ook mijn eerdere pleidooi om ervoor te zorgen dat NRC Handelsblad minder Amsterdams is, heeft niet veel ‘sjoege’ gegeven.
Terwijl ik wel vertrouwelijk weet dat een (klein?) deel van de redactie nogal bezwaren had tegen de verhuizing in 2012 van de centrale redactie van Rotterdam naar Amsterdam. Niet zozeer omdat zij dan naar een andere stad moeten reizen voor hun eindwerkzaamheden, maar omdat zij vrezen dat de Amsterdamse invloed nog groter gaat worden. Er valt niet aan te ontkomen, Amsterdam wordt steeds meer het journalistieke centrum van ons land.

Heel leuk zelf vind ik (als journalist opgevoed bij het linkse Het Vrije Volk dat in 1991 moest stoppen) de discussie of NRC Handelsblad is opgeschoven van een rechts-liberale naar een links-liberale krant. Misschien dat ik als ouwe linkse rakker er wel kan over oordelen: met vooraanstaande columnisten – gezaghebbend in de krant - als Bas Heijne, Marc Chavannes, Elsbeth Etty, Henk Hofland en de multiculturele rechtsstaatadept Folkert Jensma is de krant zeker veel méér links-liberaal geworden. Tegen hen kan de eenmaal per week opgevoerde opiniecolumnist en rechts-liberaal J.L. Heldring (opvallend is dat hij niet zijn voornamen Jérôme Louis gebruikt) niet op.

In de commentaren van NRC Handelsblad (volgens de krant geschreven door collectieven) is het enerzijds/anderzijds van vroeger ook vaak verdwenen en krijgt het linkse anderzijds de overhand. 
Ik kan ter ondersteuning van mijn opdringerige visie over NRC Handelsblad prof. dr. Paul van de Laar van de Erasmus Universiteit Rotterdam opvoeren. Bij de opening van expositie over verdwenen krantentitels in Rotterdam vertelde deze historicus dat hij van jongs af aan NRC Handelsblad las, de combinatie die in 1970 ontstond uit de conservatieve Nieuwe Rotterdamse Courant en het toen al liberale Algemeen Handelsblad. 

Zijn verhaal in historisch perspectief komt erop neer dat toen al het Amsterdamse format heeft gewonnen. ‘Sinds ik abonnee ben, heb ik NRC Handelsblad nooit als een Rotterdamse krant gezien en toch doet het pijn als deze in 2012 definitief naar Amsterdam vertrekt. Zo Rotterdams ben ik inmiddels geworden’.
Van de Laar ziet ook dat steeds meer kranten op tabloidformaat verschijnen en de concurrentie zoeken in popularisering. ‘Wat in de jaren zeventig nog met een deftig woord faits divers werd genoemd is inmiddels uitgegroeid tot de lifestyle-katernen. Zelfs NRC Handelsblad ontkomt er niet aan. Dat Jort Kelder in de zaterdagkrant verscheen (inmiddels niet meer, HR), heeft me er bijna toe verleid om het abonnement op te zeggen. Dankzij mijn Ipad, waarvoor ik als trouw abonnee overigens niet in aanmerking kwam, is voor mij een nieuwe krantenwereld geopend. Via de apps kan ik makkelijk naar Italiaanse, Franse, Duitse en Engelse kranten switchen. De International Herald Tribune, die veel journalisten als bron gebruiken, kan ik nu via internet tot me laten komen.’

De tentoonstelling Laatste Nieuws! over verdwenen Rotterdamse krantentitels in Museum Rotterdam loopt nog tot eind van dit jaar.

5 reacties

Om te reageren moet je een Villamedia Account hebben en moet je eerst ingelogd zijn.

  1. 1. ad zonneveld, 24 september 2011, 12:04

    Ik hoop niet dat de “grote” NRC dezelfde kant op gaat als hippe zus NEXT die ik heb opgezegd wegens elitiaire onbenulligheid en modieuze anglisering.
    Ad Zonneveld

  2. 2. Olivier, 24 september 2011, 22:54

    Een bijdrage vol zelfkennis. ,,Op het gevaar af te worden versleten voor zure 66-jarige…” Dat is precies wat dit stuk is. Een vroeger was alles beter reutel waaraan helaas flinke delen van de journalistiek zich schuldig maken. Word wakker en ruik 2011 collega’s.

  3. 3. Jos Vrolijk, 25 september 2011, 19:21

    Dat de NRC ’ Amsterdamser’ wordt vind ik niet zozeer het punt; de focus zou juist internationaler moeten zijn. Ook de nieuwe Lux straalt in de redactionele opzet weinig of geen internationale allure uit, maar allleen ‘Randstad lifestyle’.Vergelijk Lux met bijvoorbeeld de weekendbijlage van een Wall Street Journal en het verschil wordt pijnlijk duidelijk: thema’s als design,art&auctions;,books,fashion etc worden daar echt op een ander (internationaal)niveau behandeld. De Randstad zou voor Lux in ieder geval niet het belangrijkste referentiekader moeten zijn….

  4. 4. Reinjan Mulder, 27 september 2011, 13:28

    Ik woon al meer dan veertig jaar in het hart van Amsterdam, en kan met mijn hand op mijn hart verklaren dat ik de artikelen waarvoor nu in DeLuxe wordt geadverteerd, daar nog nooit heb gezien. Wat moet je in de grachtengordel nou met dat soort auto’s en horloges? DeLuxe is vooral gericht lezers in Vinkeveen, Almere, Zandvoort en Brasschaat. Zeg maar het oude Elsevier- en Telegraaf-publiek

  5. 5. Wieland van Dijk, 3 oktober 2011, 10:51

    Nergens in dit betoog wordt duidelijk waarom het eigenlijk zo erg is als NRC Handelsblad ‘Amsterdamser’ wordt, wat dat ook moge zijn. Het voornaamste bezwaar lijkt te zijn dat Amsterdam Amsterdam is (en niet Rotterdam). Het is, kortom, een variant op het ‘second city-syndroom’ dat ook ten grondslag ligt aan de rivaliteit tussen Ajax en Feyenoord.

    Als het inderdaad zou is dat Amsterdam ‘steeds meer het journalistieke centrum van ons land’ wordt (alsof dat ooit anders is geweest), dan lijkt me dat juist des te meer reden om de redactie daar naartoe te verhuizen.

Villamedia Sluiten

Inloggen

Registreren

Vul onderstaande gegevens in voor exclusieve toegang voor NVJ-leden.