basis naar compleet

— donderdag 7 januari 2010, 12:08 | 5 reacties, praat mee

NOS focust komende jaren op 5 thema’s

UPDATE NOS Nieuws concentreert zich de komende drie jaar op vijf thema’s. Naast de opkomst van China als economische grootmacht zijn dat de gevolgen van de financiële en economische crisis, de verkiezingen in relatie met het afnemend vertrouwen in de politieke en maatschappelijke instituties, de klimaat- en energiecrisis en de moeizame ontwikkeling van een multiculturele samenleving. Dat schrijft Hans Laroes, hoofdredacteur van NOS Nieuws, in de beleidsnotitie Publiek in de Toekomst. Laroes publiceert grote delen van de notitie in vier delen op zijn weblog. Laatste wijziging: 7 januari 2010, 13:52

Deel een en twee staan online, de rest volgt later. Alleen de puur interne afspraken laat hij achterwege.

Laroes kondigt aan dat naast deze vier aandachtsgebieden de NOS als interne prioriteit ‘crossmedialiteit’ kiest. Laroes: ‘NOS Nieuws is niet zonder meer een optelsom van diverse media. Het is niet radio plus tv plus internet. Net zomin als de NOS enkel een optelsom is van diverse snelheden. NOS Nieuws is op dit moment een multimediale nieuwsorganisatie. Wij willen echter verder gaan dan dat, en ons in de komende jaren omvormen tot een crossmediale nieuwsorganisatie.’

‘Dat is meer dan nu de eigen, specifieke mogelijkheden onderkennen van de diverse platforms, de diverse media, en de vele manieren van contacten met ons publiek. De verschillende manieren dus om een verhaal te vertellen en de verschillende manieren om alleen te vertellen, dan wel samen te maken. Het crossmediale denken begint al bij planning, het eerste moment waarop op een mogelijk verhaal wordt nagedacht.’

Het journalistieke antwoord op alle crises is volgens Laroes niet ‘weten hoe de wereld moet worden ingericht.’  Hij betoogt: ‘Wij zijn de waarnemers van alle bewegingen, van de crises, van de gebeurtenissen. Politiek-ideologisch staan we aan de kant. Onze betrokkenheid richt zich op de verhalen die wij maken, de contacten die we onderhouden. Wij zij de partners van de mensen die samen ons publiek vormen, niet hun guru’s, of hun voormannen.’

‘Onze liefde is de liefde voor ons vak. De wijze waarop we dat invullen is dynamisch, aan verandering onderhevig. En: we bereiken nooit de eindstreep, omdat we onze ambities steeds opnieuw verleggen.’

Laroes ziet ook een crisis in de journalistiek. ‘Die raakt vooral de uitgeverijen en toont zich in daling van de betaalde abonnementen en in fundamentele afname van advertentie-inkomsten –en dus in aantasting van de basis van de geschreven journalistiek. Tegelijkertijd worstelen uitgeverijen met de vraag of, en hoe zij zich kunnen omvormen van eendimensionale (print) naar multimediale bedrijven. Hun publiek is, voor een deel, allang digitaal gegaan en verwacht gratis nieuws, waardoor nieuwe activiteiten van kranten nauwelijks geld opleveren.’

‘Het is te verwachten dat zij in de komende jaren wel op zoek zullen gaan naar mogelijkheden om via internet geld te verdienen met niche-informatie; daardoor zal het contrast met de gratis sites van publieke omroepen groter worden. En wellicht de irritatie daarover. Sommige kranten met unieke, specifieke inhoud, zullen hun weg vinden. Andere, vooral plaatselijke en regionale kranten, staan voor de vraag of zij wel zullen overleven.’

Hoe dan ook, een deel van de journalistieke infrastructuur is al verdwenen; op weinig plekken wordt, bijvoorbeeld, nog aan gemeenteraadsverslaggeving gedaan. Dat verlies is pijnlijk; kranten spelen een belangrijke rol in hun directe omgeving, controleren bestuur en beleid, maar laten nu complete gaten vallen. Wij kunnen kranten ons (gepubliceerde) materiaal, onze kennis, vormen van samenwerking aanbieden, maar wij zijn niet in staat hen te redden. Dat kunnen ze alleen zelf.’

‘Het antwoord op deze ontwikkeling is ook niet het jaloeziemodel: ons een kopje kleiner maken, omdat het elders slecht gaat. Wij willen de continuïteit van betrouwbare en steeds betere nieuwsvoorziening garanderen, en als het nodig is op onconventionele manier samenwerken. Omdat we hechten aan zoveel mogelijk nieuws, zo goed mogelijke journalistiek, op alle plekken en alle media.’

‘Er is nog een journalistieke crisis te onderkennen, die uiteindelijk het vertrouwen dat in ons wordt gesteld kan aantasten. Media zijn zelf onderdeel geworden van de voortdurende stormflarden die over de wereld razen. Vergroting en vergroving, versimpeling en versnelling ontstaan ook hier, in de wereld waarin wij werken. Concurrentie is niet versterkend maar te vaak dodelijk. De vraag of een verhaal waar is is niet altijd relevant, de vraag of er over gesproken wordt is te vaak doorslaggevend.’

‘Media lijken onzeker omdat ze hun monopolies kwijtraken. Het monopolie op informatievoorziening bijvoorbeeld. Maar ook het monopolie op nieuwsproductie. Het monopolie op de definitie wat ‘nieuws’  eigenlijk is. Want websites, individuele, niet-journalistieke clubs, -ze maken het zelf wel uit en ze hebben nog gelijk ook. Verkramping is te vaak het antwoord, terwijl er zoveel nieuwe kansen zijn.’

‘Te grote snelheid is te vaak het antwoord, terwijl de waarde van wat wij doen ook kan zitten in het, toegegeven ouderwetse, maar mooie en bruikbare woord bezonkenheid.’

Lees ook:
Publiek in de toekomst deel 1
Publiek in de toekomst deel 2

Bekijk meer van

Tip de redactie

Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

5 reacties

Hans Kriek, 7 januari 2010, 20:17

Als voormalig rtv-journalist en nu mediacoach kijk ik met belangstelling naar de laatste ontwikkelingen. In mijn huidige vak als mediadocent besteed ik uiteraard aandacht aan nieuw media. Wat zijn de voor- en nadelen. Larous spreekt in zijn verhaal over crossmedialiteit en dat is goed, maar wat ik mis in het verhaal is de verdere ontwikkeling met gebruik van middelen om als burger zelf nieuws te maken en uit te zenden. Denkt hij bijvoorbeeld de ontwikkeling van lokale nieuwszenders viua internet te voorkomen? En waarom gebruikt hij bijvoorbeeld niet de mogelijkheden voor zijn repoeters in het buitenland om vaker met breedbeeldverbinding te werken met bijv. Skype en Gmail. In de VS wordt volop gebruik gemaakt van deze middelen om mensen te interviewen bij Fox news, CNN en ABC om er een paar te noemen. Ook Oprah Winfrey en Ellen gebruiken in hun shows. Maar ja in Nederland geldt nu eenmaal ‘wat de boer niet kent, vreet hij niet’.

Jurn Glazenburg, 8 januari 2010, 12:42

Bijzonder vind ik het gegeven dat een nieuwsorganisatie specifieke thema’s om zich op te concentreren bij voorbaat vastlegt. Daar nieuws juist een onvoorspelbaar karakter heeft. Tevens zijn de 5 gekozen thema’s in mijn optiek ‘gekleurd’. China is reeds een economische grootmacht (‘opkomst’ suggereert anders; en India dan?); afnemend vertrouwen in instituties (suggereert voorspelbaarheid hiervan); moeizame ontwikkeling van multiculturele samenleving (suggereert een wenselijke ontwikkelingsrichting). Een nieuwsorganisatie dient crossmediaal, met een objectieve blik en zonder vooringesteldheid belangrijke ontwikkelingen en incidenten te verslaan. Als thema’s reeds gekleurd worden benoemd, zal de realiteit zich schikken in de vooraanname, hetgeen strookt met het uitgangspunt van een publieke nieuwsorganisatie.

hans laroes, 8 januari 2010, 13:56

@ hans: niet alle specifieke maatregelen die we nemen (of genomen hebben) heb ik opgenomen; het gaat meer om de algemene filosofie. Wij zijn op dit moment bezig om burgerinitiatieven te faciliteren ( a la the Huffington Post), werken met flip, skype etc, met ftp en bgan’s, alles wat er is en nog zal komen. Kortom, de boer kent dit al. zie de opmerkingen over ‘Me on tv”, een mogelijkheid om via mobiele telefoons live de zender op te gaan. Dat zullen we eerder doen bij calamiteiten dan in een regulier achtuur journaal, want daar hebben we de ‘gewone’ verbindingen voor. Het gaat er om dat een gevarieerde infrastructuur (en denkwijze) wordt gebruikt.
@ jurn: nieuws is onvoorspelbaar maar de grote thema’s van dit moment niet. aandacht intensiveren en specialismen ontwikkelen betekent niet dat we andere gebieden uitsluiten. Ze zijn bovendien niet gebaseerd op een politiek-ideologische voorkeur maar op gewoon nadenken en rondom kijken: los van op welke partij je dan ook stemt en welke oplossingen je aanhangt, ik heb niet de indruk dat veel mensen de ontwikkeling van een multicultureel nederland niet als moeizaam zouden beschrijven.
overigens gaat het om intensiveringen: in china waren we al, maar breiden we uit. in india zijn we al.
dit alles in tegenstelling tot de meeste nederlandse nieuwsorganisaties, die zich vooral specialiseren in het terugtrekken op eigen gebied.

Aad van Cortenberghe, 8 januari 2010, 14:05

Nog nooit zag ik een zó inhoudelijke en zó bevlogen tekst van een hoofdredactie. Inspirerend! Ik wou dat ik in mijn actieve tijd met zo’n hoofdredactie mocht werken, en dat terwijl ik al niet te klagen had… (oud-redacteur FD)

Eduard, 10 januari 2010, 01:10

Knappe keuze. Alle onderwerpen die m’n neus uit komen. Omdat het mediagehamer erop ze doodgeslagen heeft. Ik ben bang dat er echt helemaal niets zinvols meer uit te persen valt. Laroes, verzin een list!

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, coördinator magazine

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.