Nieuws in krant veelal van ANP
Hoewel persbureau ANP in moeilijkheden verkeert omdat grote afnemers steeds minder voor de diensten wil betalen, is een groot deel van de nieuws- en achtergrondartikelen in landelijke dagbladen gebaseerd op berichtgeving van het persbureau. Dat blijkt uit een onderzoek naar brongebruik in het nieuws, door de Nederlandse Mediamonitor van Het Persinstituut. Tussen 2006 en 2008 zijn bijna 17.000 artikelen van de bijna 60.000 artikelen gebaseerd op ANP-informatie. Het percentage ANP-berichtgeving in de kranten steeg volgens de Mediamonitor tussen 2006 en 2008 van gemiddeld 31 naar 36 procent. De trend van toenemende afhankelijkheid van één bron baart de onderzoekers zorgen. "Juist voor politiek nieuws is het van groot belang dat uit meerdere bronnen wordt geput", schrijven de onderzoekers. Meer bij de Volkskrant / NRC / ANP via BNR
Praat mee
2 reacties
chris, 5 december 2009, 17:54
Er stond onlangs een ANP-verhaal in de krant over een agent die was beboet voor het veroorzaken van een verkeersongeluk.
Dat verhaal was echter wel gehaald uit een krant en volgens mij gebeurt dit heel erg vaak. Met andere woorden: er staan veel ANP’ers in de krant, maar die verhalen komen ook voor een groot deel uit diezelfde kranten!
Abjectief, 6 december 2009, 06:22
ANP berichten worden veel te vaak klakkeloos overgenomen.
Om een recent voorbeeld aan te halen.
“tripknollen net zo verslavend als paddo’s”
Een kop die op enkele cosmetische verschillen na letterlijk overgenomen is door een groot deel van de Nederlandse media. Een ongeïnformeerde lezer zou hier dus tot de conclusie komen dat het een verslavend middel is, de rest van het stuk ontkracht dat idee ook niet, de heer Linszen doet er zelfs nog een schepje bovenop. Maar het RIVM rapport stelt toch echt onmiskenbaar dat paddo’s niet verslavend zijn, en dat wordt er niet bij vermeld, ook al is die informatie voor iedereen ter inzage beschikbaar.
Kleine moeite voor een journalist.
Dit soort tendentieuze berichtgeving komt vrijwel letterlijk overeen met de veel gebruikte methoden uit de reclamewereld. Om maar een voorbeeld aan te halen “Nu met 30% minder vet”.
Uitermate suggestief, er wordt niet aangegeven wat het gehalte van een vergelijkbaar product is, noch wordt er aangegeven hoeveel suikers daar tegenover staan, en toch denkt de consument dat het gezonder of calorie-armer is.
Nu weet ik voldoende over het ANP om te beseffen dat zij hun informatie via een persbericht ontvangen, en deze berichtgeving meestal zonder enige navraag dan wel controle overnemen en herschrijven.
Precies datgene wat de afnemers van die ANP berichten zelf ook weer doen.
Wat is dan eigenlijk nog het nut van het plaatsen van dergelijke berichten? Is het ANP een doorgeefluik van verkondigingen van bedrijven, instellingen en overheden geworden?
En zijn kranten, omroepen en overige nieuwsmedia daar weer de doorgeefluiken van?
Kunnen die partijen dan niet beter gewoon direct een hoeveelheid advertentie-ruimte inkopen en hun relaas zonder al die poespas ter kennisgeving aanbieden?
Levert een krant direct geld op, bespaart tevens de kosten van het ANP, en de lezer heeft meer duidelijkheid waar het de stand van de klepel betreft.
Van dat geld kan de krant vervolgens weer eens wat serieuze onderzoeksjournalistiek betalen, misschien dat de abonnees dan ook weer terug komen.