word actief nvj klein

— vrijdag 8 november 2013, 09:04 | 0 reacties, praat mee

Nieuwe zeepbel?

Zitten we in een nieuwe technologische zeepbel? Eind 1999 knapte de laatste bubble, met bedrijven die nauwelijks iets produceerden en onverholen trots waren op hun burn rate, de snelheid waarmee er geld van investeerders werd uitgegeven. Laatste wijziging: 8 november 2013, 11:55

Na de achteraf broodnodige correctie in 1999 ontstonden er nieuwe bedrijven die het fundamenteel anders deden: voorzichtig groeien en daadwerkelijk iets bruikbaars produceren, zoals LinkedIn en Facebook. Toch zien we ook nu weer ronduit bizarre bedragen voorbijkomen. Een overnamebedrag van een miljard dollar voor fotodienst Instagram en ruim 126 miljard dollar (!) marktwaarde voor Facebook. Twitter gaat binnenkort naar de beurs en de waarde daarvan wordt geschat op zo’n 11 miljard dollar, ondanks dat de berichtendienst nog nooit winst heeft gemaakt.

Zakenkrant Wall Street Journal ziet wel verschillen met veertien jaar geleden, zoals betere bedrijfsmodellen. Echter, een digitaal prikbord als het drie jaar oude Pinterest, dat niet eens echt om geld verlegen zat, harkte fluitend 225 miljoen dollar bij elkaar. Snapchat, dat pas eind 2011 lanceerde, heeft recent ook honderden miljoenen opgehaald en zou 3 miljard dollar ‘waard zijn’. Analisten vrezen dat kleine investeerders die weer in ‘embryonale’ bedrijfjes gaan investeren, ook weer ouderwetse risico’s lopen.

Bekijk meer van

Tip de redactie

Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Jenny Fritschy

Webontwikkeling

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.