Nieuwe zeepbel?
Zitten we in een nieuwe technologische zeepbel? Eind 1999 knapte de laatste bubble, met bedrijven die nauwelijks iets produceerden en onverholen trots waren op hun burn rate, de snelheid waarmee er geld van investeerders werd uitgegeven.
Na de achteraf broodnodige correctie in 1999 ontstonden er nieuwe bedrijven die het fundamenteel anders deden: voorzichtig groeien en daadwerkelijk iets bruikbaars produceren, zoals LinkedIn en Facebook. Toch zien we ook nu weer ronduit bizarre bedragen voorbijkomen. Een overnamebedrag van een miljard dollar voor fotodienst Instagram en ruim 126 miljard dollar (!) marktwaarde voor Facebook. Twitter gaat binnenkort naar de beurs en de waarde daarvan wordt geschat op zo’n 11 miljard dollar, ondanks dat de berichtendienst nog nooit winst heeft gemaakt.
Zakenkrant Wall Street Journal ziet wel verschillen met veertien jaar geleden, zoals betere bedrijfsmodellen. Echter, een digitaal prikbord als het drie jaar oude Pinterest, dat niet eens echt om geld verlegen zat, harkte fluitend 225 miljoen dollar bij elkaar. Snapchat, dat pas eind 2011 lanceerde, heeft recent ook honderden miljoenen opgehaald en zou 3 miljard dollar ‘waard zijn’. Analisten vrezen dat kleine investeerders die weer in ‘embryonale’ bedrijfjes gaan investeren, ook weer ouderwetse risico’s lopen.
Praat mee