New York Times experimenteert met virtual reality

Ter promotie van een nieuw interactief artikel met virtual reality-elementen biedt de New York Times een selectie van abonnees van de papieren editie een gratis zogeheten Google Cardboard aan. Dat is een eenvoudige, zelf te vouwen virtual reality-bril van karton. Google is partner in het experiment.
Een reguliere smartphone kan in de Google Cardboard geschoven worden om als beeldscherm te dienen. Speciale lenzen wekken de indruk van een groot beeldscherm voor de kijker. De gyroscoop in elke moderne telefoon maakt het vervolgens mogelijk om rond te kijken in speciaal opgemaakte video’s.
De New York Times gebruikt de kartonnen bril bij het artikel ‘The Displaced’ uit hun magazine-bijlage. Het handelt over ontheemde kinderen in Sudan, het oosten van Oekraïne en Syrië. Er moet een speciale gratis ‘NYT VR’-applicatie op de telefoon worden gezet. De Google Cardboard kan met een speciale promotiecode worden aangevraagd.
Volgens hoofdredacteur Jake Silverstein van het New York Times magazine biedt virtual reality een enorm potentieel voor journalistieke storytelling.
Praat mee